Gemeente in gesprek met Cliëntenraad Borgstede

17 January 2020, 17:12 uur
Politiek
mainImage
EVB

Echt voor Barendrecht is groot voorstander van een veilige woonplek voor de oudste en kwetsbaarste inwoners. Momenteel krijgt de grootste politieke partij echter berichten binnen via de Cliëntenraad van Borgstede die laten zien dat dit niet samengaat met de verhuur van een deel van Borgstede aan klanten van Pameijer. Eerder stelde de partij hierover vragen, met de beantwoording was de partij niet tevreden. Daarom zijn er opnieuw vragen gesteld voor meer duidelijkheid.
 
Waar de EVB zich aan stoot is dat de wethouder niet in contact is geweest met de Cliëntenraad. Dit terwijl deze juist de vertegenwoordiging is van de bewoners van Borgstede. Zij zijn ook op de hoogte van alle gebeurtenissen en bezwaren. De eerste vraag was dan ook waarom de wethouder er voor gekozen heeft om niet met de Cliëntenraad Borgstede te spreken om de problemen vast te stellen. Hierop antwoord de wethouder in een brief: “Uw vraag suggereert een actieve inmenging van de gemeente in het proces tussen Pameijer, Laurens, Woonzorg, de Cliëntenraad en de bewoners. Mijns inziens is dit niet verstandig en past dit ook niet bij de rol en positie die we als gemeente hebben.” De wethouder duidt erop dat de gemeente een facilitator is, aanjager of de partij die andere partijen aan elkaar knoopt. “Wellicht dat we tijdens een toekomstige presentatie over de Borgstede bouwplannen in de commissie nog eens kunnen spreken over hoe we als gemeente onze rol in de netwerkaanpak kunnen vormgeven.”

Wat de veiligheid van deze kwetsbare inwoners betreft, benadrukt de wethouder dat ook de veiligheid van deze doelgroep hoog op de agenda van de gemeente staat. Echter is Laurens zelf verantwoordelijk voor de zorg en veiligheid. Ook heeft de gemeente geen invloed op de keuze van Laurens over de huur door Pameijer. De EVB vroeg of de wethouder bereid is om, na een gesprek met de Cliëntenraad, zich alsnog in te zetten om Laurens en Pameijer ertoe te bewegen een andere woonoplossing voor de cliënten van Pameijer te zoeken. Hierop was het antwoord: “De Cliëntenraad vroeg begin januari zelf een gesprek aan met mij. Uiteraard sla ik een dergelijk gesprek niet af, maar ook hierbij zal ik de voorgaande kanttekeningen maken en onze rol als gemeente benadrukken. Binnen de kaders van deze rol ben ik graag bereid het gesprek te voeren en te overleggen of de gemeente iets kan betekenen.”

De volledige brief leest u hier.