Standplaatshouders op de markt in Barendrecht-centrum hebben enkele ergernissen gemeld aan de VVD. In de eerste plaats betreft dit de stroomvoorziening op het zuidelijke deel van de markt. Deze aansluiting van 380 Volt is in 2024 langdurig onbeschermd geweest. Dit betrof een onveilige situatie, zodanig dat een standplaatshouder zelfs een elektrische schok heeft gekregen. Hiervoor in de plaats is vervolgens een tijdelijke stroomaggregaat geplaatst.
De permanente oplossing van een vaste bovengrondse kast heeft buitenproportioneel lang geduurd. Naar verluidt heeft de besluitvorming alleen reeds 8 weken in beslag genomen. Daarna heeft het nog 8 maanden geduurd alvorens de kast werd geplaatst. Hierdoor is de aggregaat onnodig lang in gebruik gebleven, waardoor de brandstofkosten tot €12.500,- zijn opgelopen. Gemeenschapsgeld dat volgens de standhouders derhalve onnodig is uitgegeven. Volgens zeggen zou een dergelijke kast binnen enkele dagen besteld en geplaatst kunnen zijn.
In de tweede plaats betreft het innemen van een tijdelijke standplaats op het zuidelijke deel van de markt door de oliebollenkraam. Door de herinrichting van ‘t Valk staat de oliebollenkraam niet meer op die locatie. Het is landelijk een feitelijk en juridisch vast gebruik. dat een nieuwe standhouder (al dan niet tijdelijk) zich voegt naar de bestaande situatie. In casu gaat het om de zogenaamde routing. Zie de foto.
De vaste standplaatshouders zeggen hier feitelijk en commercieel last van te hebben en de onderlinge relatie met de oliebollenkraam niet bevorderen. Naar verluidt zou inmiddels wederom een vergunning zijn verleend voor het (onjuist) plaatsen van de oliebollenkraam. Die overigens binnen afzienbare geplaatst gaat worden. Twee BOA’s hebben dit bij vergunningverlening nagevraagd, doch koppelden terug dat zij daar zijn geweigerd en dus ook geen antwoord die vraag hebben gekregen.
Vragen van de VVD:
1. Waarom heeft de besluitvorming 8 weken in beslag genomen?
2. Waarom heeft daarna de feitelijke plaatsing van de kast 8 maanden op zich laten wachten?
3. Hoe gaat het oplossen van dergelijke knellende en praktische problemen in de toekomst vermeden worden?
1. Klopt het dat de oliebollenkraam dwars op de routing geplaatst mag worden?
2. Was dit in vorig jaar in de vergunning voorzien?
3. Is er voor dit jaar wederom een vergunning afgegeven?
4. Is daarin de afwijkende plaatsing voorzien?
5. Zo niet, waarom wordt er tegen de onjuist plaatsing niet opgetreden?
6. Waarom konden de beide BOA’s bij vergunningverlening geen navraag doen?
7. Acht u het vergunningstechnisch verstrekken van een voorrecht dan wel het gedogen van een onjuiste plaatsing in overeenstemming met het genoemde vast gebruik en de tekst en strekking van de EU-Dienstenrichtlijn?