Zorgen bij Barendrechts Belang over rechtszaak gemeente en ProRail

28 January 2025, 15:28 uur
Lokaal
mainImage
René Schuurman.

De rechtbank van Rotterdam heeft op 8 januari 2025 een tussenvonnis gewezen in het geschil tussen ProRail en de gemeente Barendrecht. Dit conflict ontstond doordat de gemeente zich niet hield aan de afspraken over de bouw van een nieuwe verkeersleidings- en incidentenbestrijdingspost in Barendrecht. Het college van B&W wilde niet meewerken aan de bouw van de post op  de oorspronkelijke locatie van Pro-Rail door geen vergunning te verlenen, het college heeft geprobeerd om Pro-Rail te bewegen om op een andere locatie deze post te ontwikkelen door middel van grondruil. De rechtbank heeft vastgesteld dat de gemeente haar verplichtingen uit de grondruilovereenkomst heeft geschonden.

Aansprakelijkheid en vervolgprocedure
Het tussenvonnis bevestigt dat de door ProRail gevraagde ontbinding van de overeenkomst gerechtvaardigd is. Daarnaast is de gemeente Barendrecht aansprakelijk voor de schade die ProRail heeft geleden door het niet nakomen van de afspraken. De exacte hoogte van de schadevergoeding zal in een volgende fase van de procedure worden bepaald. De gemeente Barendrecht kan nog in beroep gaan tegen dit vonnis. ProRail eist voorlopig een bedrag van vijftien miljoen euro. Dat is meer dan de winst die Barendrecht op het project De Stationtuinen denkt te gaan maken.

Barendrechts Belang en vele Barendrechters maken zich grote zorgen over de financiële consequenties van deze uitspraak voor de gemeente Barendrecht. Op basis hiervan heb ik de volgende vragen:
 
1. Gaat de gemeente Barendrecht in beroep tegen dit vonnis?
2. Welke financiële risico’s loopt de gemeente?
3. Worden de financiële risico’s verhaald of verrekend bij de projectontwikkelaar van De Stationstuinen?
4. Welke ruimtelijke- en financiële consequenties heeft deze uitspraak op de gebiedsontwikkeling van De Stationstuinen?

Uit de brief van wethouder Vermaat (2024-011917) van 13 januari jl. wordt vermeld dat Pro-Rail en de gemeente Barendrecht een bemiddelingstraject hebben ingezet onder leiding van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Eind januari is er nog een overleg gepland tussen deze partijen. Op basis hiervan de volgende vragen:

5. Waarom wordt pas ruim 3 weken na de tussenvonnis van de rechtbank een overleg gepland tussen Pro-Rail en de gemeente Barendrecht?
6. Wat zijn de uitkomsten of verwachtingen van dit overleg?