Wethouder Dirk Vermaat wil in Barendrecht de strijd aan met overlast van deelscooters. Deze worden in Barendrecht overal en in grote getalen neergezet en hinderen vaak voetgangers en soms zelfs ook het andere verkeer. Vermaat wil meer grip door een vergunningsplicht voor de aanbieders, vaste parkeerplekken en een gelimiteerd aantal deelscooters en deelfietsen.
''Een vergunningsplicht is een geschikt instrument om via de vergunninghouder effectiever op te treden tegen ongewenste effecten dan via de gebruikers, die bovendien voor de gemeente anoniem blijven. Het aantal deeltweewielers wordt daarbij gemaximaliseerd. Uitgangspunt is maximaal 1 deeltweewieler per 250 bewoners, wat neerkomt op circa 200 deeltweewielers. Deze zijn weer te verdelen over de diverse tweewielers beschikbaar zoals elektrische scoo- ters, e-bikes en fietsen'', aldus Vermaat in een brief aan de gemeenteraad.
Vermaat wil ook naar gedeeltelijk vaste parkeerplekken. ''Deeltweewieleraanbieders richten hun aanbod veelal in als een ‘free floating’ systeem waarbij het vervoermiddel op vele locaties kan worden gehuurd en kan worden achtergelaten. Het grote voordeel daarbij is dat het vervoermiddel niet terug moet naar de plaats van herkomst. Nadeel is dat zonder enige vorm van regulering een grote(re) belasting en verrommeling plaatsvindt van de openbare ruimte. Naar voorbeeld van gemeente Rotterdam maar ook bijvoorbeeld metrostation Poortugaal willen we experimenteren met omkaderde plekken. Met name op plaatsen waar blijkt dat het gebruik en de doorlooptijd van deeltweewielers hoog is, zou het aanbod overzichtelijk geclusterd en gefaciliteerd kunnen worden. Het aanbod is voor de gebruiker daardoor goed zichtbaar en de beslaglegging (en mogelijke overlast) in de openbare ruimte wordt zoveel als mogelijk beperkt. Met de aanbieders worden vervolgens afspraken gemaakt dat in de directe omgeving van de vakken geen deeltweewielers in de openbare ruimte buiten de vakken mogen staan''.
Het aanbod als het gebruik van deeltweewielers neemt de afgelopen jaren ook in Barendrecht steeds verder toe. In een ideale situatie zorgen deeltweewielers er voor dat een goed en duurzaam alternatief ontstaat voor de (eigen) auto, met name voor de korte ritten. De praktijk leert echter dat dit zeker niet altijd zo is. Zaken als gemak, snelheid, flexibiliteit spelen bij de keuze hoe we reizen ook allemaal een rol. Juist door regie te voeren probeert Barendrecht er voor te zorgen dat de groei van deeltweewielers op de juiste wijze plaatsvindt, met zo min mogelijk hinder en uiteindelijk een bijdrage levert aan duurzame mobiliteitskeuzes.