KBO Barendrecht 40 jaar; interview met Wil Hanselman-Terwijn

31 October 2023, 20:27 uur
Lokaal
mainImage
KBO
Wil Hanselman-Terwijn.

KBO Barendrecht is een ouderenbond, die zich actief inzet voor haar leden op de volgende terreinen: activiteiten (thema-middagen, excursies, soos, theaterbezoek ect.), dienstverlening en belangenbehartiging. KBO viert dit jaar het 40-jarig bestaan. Met haar leden kijkt de vrijwilligersorganisatie in 40 afleveringen van deze rubriek ‘KBO 40 jaar’ terug op die periode en blikken we vooruit. In aflevering 35 doen we dat met Wil Hanselman-Terwijn, 85 jaar.

Waarom ben je lid geworden van KBO Barendrecht?
"Gerard, mijn man en ik, hoorden na afloop van onze wekelijkse kerkbezoeken altijd zulke leuke berichten over de KBO dat we allebei lid geworden zijn". 

Wat betekent de KBO voor jou?
''Heel veel. Waarom? Je voelt je er thuis, je hoort erbij; je vindt steun bij elkaar, je kunt advies vragen en krijgen, men is betrouwbaar. Ik deed en doe graag mee aan leuke activiteiten, reisjes, uitjes, theaterbezoek; ik maak gebruik van de hulp bij belastingaangifte en de computerhulp''.

Kun je een anekdote of leuke ervaring vertellen met betrekking tot KBO Barendrecht?
‘’Ik kan niet iets specifieks noemen, maar alles wat KBO doet vind ik leuk’’.

Wat deed je 40 jaar geleden?
''Voor die tijd was ik altijd thuis bij en met onze kinderen geweest, maar toen ging ik wat ‘los komen’ van het gezin. Dat betekende meer leuke dingen doen voor mezelf. Ik heb in die tijd veel gelopen, onder andere de Route Franciscus: bijna vier weken lopen in Italië, slapen in pastorieën of garages. Geweldig! Ook een lange tijd maandelijks in Den Haag met een grote groep vrouwen, onder andere met Liesbeth den Uijl, in stilte gelopen naar de Argentijnse ambassade als protest tegen het regime en tegelijk bemoediging voor de Dwaze Moeders van Argentinië. Verder heb ik jarenlang met gehandicapte jongeren gewerkt en ben ik ‘bezoekmoeder’ geweest van een gehandicapte jongen''.

Heb je misschien verbeterpunten of tips voor het KBO Bestuur?
''Ik heb helemaal geen op- of aanmerkingen op het bestuur. Ze doen het geweldig''.

Aan wie zou je een mooi boeket bloemen willen geven en dan bij voorkeur een niet-KBO-lid?
''Ik geef graag een bloemetje aan mevrouw Zwijnenberg, die ik regelmatig ontmoet tijdens het koffiedrinken in het Dienstencentrum. Ondanks dat ze nogal ziek is, denkt ze aan de ander en is ze goed voor iedereen. Ik wil haar met de bloemen een hart onder de riem steken''.