Aanvragen energietoeslag loopt niet soepel in Barendrecht

31 May 2022, 11:47 uur
Lokaal
mainImage
Digitaal Dagblad / Rene Dons

De gemeente Barendrecht gaat extra personeel inzetten om de aanvragen van de energietoeslag af te handelen. Dat schrijft wethouder Miranda de Hoop aan de gemeenteraad. De telefonische wachttijden lopen zo hoog op dat het klantcontactcentrum van de gemeente Barendrecht het nu niet aan kan.

Inmiddels kunnen mensen ook online een aanvraag indienen. Ook kan men de informatie op andere plekken vinden. Daardoor hoopt De Hoop dat het aantal telefoontjes zal verminderen. Inmiddels moet men nu langer dan 10 minuten wachten.

Moeite

Barendrecht heeft in tegenstelling tot andere gemeenten moeite om de aanvragen succesvol af te handelen. ''Het hele proces rondom de eenmalige energietoeslag is een lastig proces geweest. De wetswijziging die het mogelijk maakt om categoriale bijstand te verstrekken voor de energietoeslag is nog steeds niet gereed. Daarnaast was het lang onduidelijk of gemeenten financieel voldoende gecompenseerd zouden worden om de energietoeslag ter hoogte van € 800,- aan de beoogde doelgroep uit te betalen'', schrijft de wethouder aan de gemeenteraad. ''Ook de hoogte van de energietoeslag is tussendoor door het ministerie gewijzigd. Dit alles maakt het moeilijk om beleid op te stellen. Daarnaast is de uitvoering van deze regeling niet zo eenvoudig als het lijkt. Voor de automatische toekenning waren er soms niet voldoende gegevens beschikbaar in ons uitkeringssysteem en moest dit worden uitgezocht. In april is aan 528 huishoudens de toeslag automatisch toegekend en uitgekeerd.''