Ruim helft restaurants de fout in met informatie over allergenen

2 February 2024, 09:54 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Nederlanders met een allergie moeten in restaurants goed uitkijken wat ze bestellen. Meer dan de helft van de restaurants informeert klanten onvoldoende over allergenen die hun voedsel bevat. Op menukaarten is allergenen-informatie niet altijd te vinden, ook is informatie over allergieën niet altijd goed vastgelegd, blijkt volgens het AD uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Allergenen zijn eiwitten in voedsel, die allergische reacties kunnen opwekken, zoals ei, vis, pinda, noten, mosterd en melk. Restaurants zijn verplicht die aan hun klanten mee te delen, maar in bijna 52 procent van de gevallen gebeurt dat niet.

Ook op andere plekken waar broodjes, ijsjes, of andere niet voorverpakte en niet geëtiketteerde levensmiddelen worden verkocht, krijgen klanten onvoldoende informatie over mogelijk allergie-opwekkende stoffen. "Ongeveer een half miljoen Nederlanders heeft een voedselallergie. Zij kunnen ernstig ziek worden en in het ergste geval zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld gluten, noten of schaal- en schelpdieren. Ook als het maar om een hele kleine hoeveelheid gaat", aldus de NVWA.

 


Door: ANP