Barendrechts Dagblad | EVB komt met alternatief vervoersplan

EVB komt met alternatief vervoersplan

mainImage

Tijdens de gemeenteraadscommissie Ruimte op dinsdag 14 mei jl. heeft Echt voor Barendrecht (EVB) een alternatief openbaar vervoersplan gepresenteerd. Dit alternatief openbaar vervoersplan zorgt er volgens EVB voor dat er in Barendrecht een aanbod komt van hoogwaardiger en frequenter openbaar vervoer.  Elk jaar komt vervoersbedrijf RET met een nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in de regio. Het voorstel van RET wordt jaarlijks door de drieëntwintig gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) beoordeeld en getoetst. Het voorstel voor 2020 werd dinsdag 14 mei 2019 besproken in de gemeenteraadscommissie Ruimte.

Tijdens deze commissievergadering presenteerde raadslid Kevin van Bommel aan de Raadscommissie een alternatief vervoersplan. Dit plan heeft hij samen met Wouter de Graaff, ontwikkeld op basis van ervaringen van inwoners van Barendrecht en de oplossingen die reeds in andere gemeentes zijn toegepast. Van Bommel: “Wouter en ik zijn namens EVB op werkbezoek gegaan naar gemeenten die al oplossingen hebben bedacht voor uitdagingen waar wij op dit moment nog voor staan. We hebben gezien wat een goed dekkend OV-netwerk in combinatie met een hoogfrequente dienstregeling oplevert. We zien voor Barendrecht heel veel mogelijkheden, die ook zorgen voor minder filedruk.”

Enkele voordelen van het gepresenteerde alternatieve plan.

Betere bereikbaarheid per bus van het NS-station;
Er komt een OV-verbinding met de bedrijven op bedrijventerrein Vaanpark;
Kortere/snellere OV-verbindingen, waardoor de reistijden verminderen;
Een betere verbinding tussen oud-Barendrecht en Carnisselande;
Een goede bediening van de inwoners van Vrouwenpolder;
Verbindingen mogelijk tussen Barendrecht, Hoeksche Waard, Ridderkerk, de regio Drechtsteden en Rotterdam;
Om dit soort snelle verbindingen te realiseren komt er een transferium op de A29 ter hoogte van de Kilweg, met een halte bovenop de snelweg en beneden op de Kilweg.
Het doel van het alternatieve vervoersplan is om de MRDH te bewegen om ook in Barendrecht hoogwaardig en frequent openbaar vervoer te faciliteren. Volgens Van Bommel kon het alternatief vervoersplan in de Raadscommissie op enthousiaste reacties rekenen. Van Bommel: “Of en wanneer de MRDH de mogelijkheden van dit plan gaat onderzoeken is nog onbekend, maar met dit plan heeft de gemeente Barendrecht in ieder geval een document in handen waarmee ze haar visie op toekomstig openbaar vervoer in Barendrecht kan overbrengen”, aldus EVB-raadslid Kevin van Bommel.