Uit de media hebben we vernomen dat de gemeente een advertentie heeft laten plaatsten op een tram in Rotterdam.
Dat lijkt op zich niet vreemd maar het college heeft de huidige BAR samenwerking gestopt en begint naar eigen zeggen per 1 januari met een eigen slagvaardige organisatie. Medewerkers moeten een binding hebben met Barendrecht, dus ook de nog aan te nemen medewerkers.
"Zo'n campagne levert natuurlijk alleen maar medewerkers op die dat juist niet hebben" aldus de fractie van het CDA "en dat roept natuurlijk de nodige vragen op"
Daarnaast heeft het CDA geconstateerd dat onze eigen lokale media hiervoor geen advertentie hebben mogen ontvangen van het college.
" Dat is natuurlijk vreemd omdat dit college juist inzet op versterking van de lokale media. Bovendien is dit college voorstander van zoveel als mogelijk lokaal inkopen dus waarom vinden we wervingscampagnes dan niet terug in onze eigen lokale media?"
Het CDA Barendrecht heeft hier kritische vragen over gesteld aan het college en wil tevens weten wat deze "Tramcampagne" de Barendrechtse burger nu eigenlijk gaat kosten.
1. Kan het college aangeven of de ondernemer die deze campagne heeft georganiseerd uit Barendrecht afkomstig is of niet.
2. Heeft het college actief onderzocht of er Barendrechtse ondernemers zijn die deze campagne hadden kunnen vormgeven in geval het antwoord op vraag 1 is dat deze ondernemer niet uit Barendrecht afkomstig is?
3. We hebben een rondje Barendrechtse media gedaan en hebben geconstateerd dat deze wervingscampagne niet als advertentie aanwezig is op deze media platforms?
In het collegeprogramma lezen we hierover het volgende:
Versterking onafhankelijke lokale media
We prijzen ons gelukkig met onze vier lokale mediapartijen (BarendrechtNU, De Schakel, Exxact Barendrecht, Barendrechts Dagblad) en willen hun positie en onafhankelijkheid versterken. Daarom stellen we in 2023 lokaal mediabeleid op waarin we bepalen hoe we als gemeente daaraan kunnen bijdragen. We willen hiermee een impuls geven aan goede lokale nieuwsvoorziening, onder andere over het gemeentebeleid en de lokale politiek. Dit is tevens van belang voor een goed functionerende (lokale) democratie.
4. Heeft het college deze wervingscampagne aangeboden aan de lokale mediaondernemers uit Barendrecht?
Zo nee, waarom niet en
5. Er, vanuit gaande dat er geen wettelijke beperkingen zijn om dit te doen, hoe kan het zijn dat het college haar eigen uitgangspunt m.b.t. lokaal inkopen en het mediabeleid,
uit het collegeprogramma niet uitvoert?
6. Kan het college aangeven wat deze “tramcampagne” de Barendrechtse samenleving
heeft gekost?
Deze campagne wordt grotendeels onder de aandacht van inwoners binnen Rotterdam en forensen gebracht. Ten aanzien van het ingezette beleid van de BAR organisatie zegt het college in haar programma;
In Barendrecht zetten we het belang van onze inwoners voorop. Daar richten we de komende jaren onze dienstverlening en gemeentelijke organisatie op in. Met medewerkers die weten wat er in het dorp en onder de inwoners leeft.
Reacties op deze campagne zullen ongetwijfeld geïnteresseerden opleveren die geen lokale binding hebben terwijl de inzet nu juist was om medewerkers te werven die dat wel hebben.
Deze campagne gaat dus volstrekt voorbij aan de inzet van het college op dit punt.
7. Wat was voor het college de afweging om toch potentiële ambtenaren te gaan werven die juist geen binding met Barendrecht hebben?