De wethouder en de RET laten de oudjes in de steek

11 January 2020, 23:54 uur
Mobiliteit
mainImage
RET

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam komt niet alleen op voor dieren, maar ook voor 65-plussers die volgens raadslid Ruud van der Velden in de maling worden genomen door de RET. De vervoerder heeft – zegt hij – de dagkaart voor 65-plussers die géén recht hebben op gratis openbaar vervoer verhoogd van €4,50 naar €8,50. ‘’Ineens het dubbele’’, beklemtoont hij, om eraan toe te voegen dat hij het wrang vindt dat de RET voor honderd procent in handen is van de gemeente Rotterdam, maar dat ‘’die partij ons geen enkel uitleg schuldig is over haar tarieven.’’

‘’De RET kondigt de afschaffing van het product ‘RET 1 dag’ vrij summier aan in een brief over een zogenoemde tariefaanvraag aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de vervoersautoriteit waar wij helaas geen invloed op hebben’’, zegt Van der Velden. ‘’In de toelichting op de maatregel schrijft de RET dat 'incidentele oudere reizigers' op saldo met korting kunnen reizen of een dagkaart voor het volle tarief kunnen aanschaffen. Dat konden de oudere reizigers ook al vorig jaar, dus het aanbod is simpelweg kariger en bovenal duurder geworden. En dat is een slechte zaak.’’

Dat oudere Rotterdammers om veiligheidsredenen en door dure parkeergelden Rotterdam allang verlaten hebben wil nog niet zeggen dat zij de stad niet af en toe willen bezoeken. Daarover zegt de PvdD: ‘’Wij zien graag dat mensen van buiten Rotterdam die geen recht hebben op gratis openbaar vervoer er makkelijker op uit kunnen, bijvoorbeeld om een museum te bezoeken, een mooie wandeling in een van onze parken te maken of op de kleinkinderen te passen. Geldgebrek mag wat ons betreft nooit een sta-in-de-weg zijn. Wij willen daarom dat het gebruik van het openbaar vervoer voor alle doelgroepen wordt gestimuleerd. De afschaffing van een bestaande korting doet het tegenovergestelde. Bovendien gebruiken oudere reizigers het netwerk van de RET óók om naar een treinstation te kunnen reizen.’’

In het nieuwe mobiliteitsbeleid van wethouder Bokhove komen de in Rotterdam wonende minder beweeglijke ouderen, die dus niet kunnen fietsen en bakfietsen, er al buitengewoon bekaaid vanaf en nu volgen ook de 65-plussers van buiten de stad. Van der Velden heeft daarom om herstel van het gereduceerde tarief gevraagd.