De fiets in Rotterdam verliest met 1 stem

20 February 2020, 23:52 uur
Mobiliteit
mainImage

door Jan D. Swart

De fiets krijgt in Rotterdam niet de voorkeur in straten en lanen waar trams, auto’s en fiets op een te smalle strook moeten manoeuvreren en gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de veiligheid.

Dat was donderdagavond een tik op de neus voor achtereenvolgens D66, de Partij voor de Dieren, het CDA, de PvdA en GroenLinks, die de fiets bij dit wedstrijdje graag hadden zien jubelen op basis van de cijfermatige wetenschap dat het fietsverkeer in de afgelopen jaren met 60% toegenomen.

Rotterdam kent veel straten en lanen waar de tram, de auto en de fiets met elkaar moeten concurreren op een smalle rijstrook, waar bij regenachtig weer de tramrails nog eens een extra handicap vormt voor het toenemende fietsverkeer: Zaagmolenstraat, het Kruisplein, de Nieuwe Binnenweg, de Bergweg, zelfs bij de bredere Goudsesingel vraagt men zich af of het niet veiliger zou zijn wanneer de auto daar z’n lange tijd heeft gehad.

Black spots worden deze wegen en lanen genoemd in kringen die fietsers prioriteren boven de auto. ‘Veilig mixen’ luidde daarom de motie van de bovengenoemde vijf partijen. Totdat de rivalen ontdekten dat veilig mixen in werkelijkheid betekende dat er een stevige ambitie werd uitgesproken om de auto aan de overige twee ondergeschikt te maken. Toen groeide donderdagavond in de gemeenteraad ineens het verzet.

Met als eindresultaat dat de auto met 22 tegen 21 stemmen als winnaar in deze drukke straten overeind bleef. Met dank vooral aan de moslimpartijen Denk en Nida, die nu eenmaal (eufemistisch gezegd) niet de meest enthousiaste fietsers in hun midden hebben.