Bokhove vindt Kruispleinexperiment juist geslaagd

25 June 2020, 19:53 uur
Mobiliteit
mainImage
Rechts: raadslid Van Drunen (boven), wethouder Bokhove (onder)

door Jan D. Swart

De Rotterdamse mobiliteitswethouder Judith Bokhove weigert het verkeersexperiment Kruisplein te beëindigen. Ze ontkent de chaos die op film is vastgelegd. Ze zegt juist overladen te zijn met complimenten en tijdens de donderdag gehouden actualiteitenvergadering van de gemeenteraad somde haar partijgenoot Jeroen Postma op van wie die steunbetuigingen allemaal afkomstig waren: wandelaars, fietsers, wandelaars onder de omwonenden, fietsers onder de omwonenden, moeders en kinderen die op het Kruiskade ijsjes willen eten, hijzelf, de overstekende katten van Ruud en toen hij uitgeteld was meldde zich ook het D66-raadslid Ingrid van Wifferen in beeld van de digitale vergadering en riep: ‘’Voorzitter, voorzitter, ik ook.’’

Kort daarvoor had VVD-raadslid Pascal Lansink-Bastemeijer een totaal afwijkend gemoedsgevoel laten horen over een ander verkeersexperiment van deze wethouder. ‘’Ik krijg elke avond een echtgenoot thuis bij wie de stoom uit z’n oren komt, maar dat is stoom van diepe ergernis.’’

De Rotterdamse wethouder Bokhove, die de geschiedenis ingaat als ’s werelds grootste fietspropagandiste, (en dan zeggen de broers Van Schaik van Leefbaar cynisch: ‘’reden waarom ze van toeten noch blazen weet over andere delen van de stad, want ze komt nooit het centrum uit’’), zei donderdag allerlei metingen te hebben laten verrichten die aantoonden dat de data-experimenten Kruisplein en Eendrachtsplein waren geslaagd. Nog niet helemaal, dus ze maakt de vier maanden vol. En pas daarna mag de gebiedscommissie Centrum evalueren. Nu nog even mondje toe. ''Het communisme viert hoogtij bij GroenLinks'', zei een van de Van Schaiken. 

Dus terwijl Leefbaar de laatste weekenddagen met films en foto’s aantoonden dat de Mauritsweg en Westersingel zwart zagen van de diesel- en bezinestank vanwege de files en het geluid van toeterende auto’s door merg en been ging, zei wethouder Bokhove ''dat automobilisten over een traject van 750 meter tussen CS en de Westblaak in het verleden 154 seconden deden en nu 160.'' Een negatief verschil van slechts zes seconden. Het traject Mauritsweg gaf zelfs een voordeel van 21 seconden. De wethouder keek met een gezicht van:"'Me dunkt.'' Niemand vroeg: wie heeft er gemeten en zijn dat misschien bedrijven die meer opdrachten willen?

Terwijl de gebiedscommissie Centrum beelden had laten vastleggen van dit traject waar auto’s per kwartier twintig meter waren opgeschoten. Maar geen raadslid dat donderdag vroeg: wie liegt er nu? Het interesseerde ook de burgemeester geen lor. Hij had na de vergadering nog een meeting van het presidium op de rol en zei haast te hebben.

‘’De opstoppingen van nu waren er ook vóór de experimenten’’, zei Bokhove. Daar had niemand antwoord op.

‘’Wetenschappelijk is vastgesteld dat de omzet van winkeliers stijgt bij meer wandelaars’’, had Bokhove’s buddy Jeroen Postema gelezen. ‘’Ja in Londen’’, repliceerde Bart van Drunen. ‘’Maar Londen is Rotterdam niet.’’

Niet op zijn mondje gevallen antwoordde Postma: ‘’Ik heb hier ook een onderzoek van de Erasmus Universiteit liggen.’’

Afijn, raadslid Achbar van Denk vond het allemaal vrij elitair klinken en zei dat het tijd werd dat Postma eens in de klei moest gaan staan en Van Drunen had tenslotte nog een dodelijke uitsmijter in petto: ‘’Hoe kan het dan dat ik hier een petitie voor me heb liggen ondertekend door 70 ondernemers die dit hele experiment een fiasco vinden?’’

‘’Een slecht idee. Onpraktisch en belachelijk’’, zei Faoezi Achar van Denk, die er net als Van Drunen met zijn pet niet bij kon waarom dit experiment 250.000 euro moest kosten en waarom het eigenlijk was uitgevoerd. Ging het nu om de veiligheid op het Kruisplein en Eendrachtsplein – zoals GroenLinks steeds zei – of om de Kruiskadecrossers (de herrieauto’s) of om het gemak van de fietsende raadsleden zelf?