door Geert van Someren
De gemeente Ridderkerk maakt zich grote zorgen over de invloed op het verkeer van en naar de door Barendrecht geplande nieuwe woonwijk De Stationstuinen. Dat blijkt uit de zienswijze die het Ridderkerks college van B&W heeft gestuurd aan de regionale milieudienst DCMR in het kader van de zogeheten MER-procedure. Ridderkerk wil niet dat de verkeersafwikkeling van De Stationstuinen negatief gaat drukken op de infrastructuur in Ridderkerk, waaronder ook Rijsoord.
“De gemeente Ridderkerk voert op dit moment al een onderzoek uit naar sluipverkeer op de Rijkstraatweg in Rijsoord”, zo staat in de zienswijze. “De verkeersafwikkeling van De Stationstuinen kan niet in Rijsoord terecht komen. Deze moet via Barendrecht naar de Rijkswegen lopen”. Het Ridderkerks college van B&W herhaalt nog eens dat een zogeheten derde ontsluiting via De Boomgaard in Rijsoord “onbespreekbaar” is.
Nieuw Reijerwaard
Op dit moment loopt een onderzoek naar de bereikbaarheid van het in aanleg zijnde Ridderkerkse bedrijfsterrein Nieuw Reijerwaard. Her en der wordt nu al betwijfeld of de infrastructuur zoals die van de vernieuwde IJsselmondse Knoop de toename van het verkeer aankan. Het college stelt in de zienswijze dat Ridderkerk niet wil dat door de ontwikkeling van De Stationstuinen de bereikbaarheid en de leefbaarheid van het gebied verder onder druk komt te staan.
Dutch Fresh Port
Ook mag de nieuwe woonwijk geen belemmering opleveren voor de bedrijfsmatige activiteiten op het nabij gelegen Ridderkerkse bedrijfsterrein Veren Ambacht. Tevens is van belang dat de ontwikkeling van De Stationstuinen geen negatieve effecten heeft op de economische positie van Dutch Fresh Port als geheel. Daar maakt het gebied waar nu de nieuwe woonwijk wordt gepland, ook deel van uit. De bedoeling is dat bedrijven op 14 hectare van dat huidige bedrijventerrein bij het station naar Nieuw Reijerwaard verhuizen.