Wethouder Roeland Bol spreekt Rabobank aan op toegankelijkheid

21 October 2025, 17:21 uur
Lokaal
mainImage
Digitaal Dagblad

Wethouder Roeland Bol heeft dinsdag een gesprek gevoerd met de heer Mallee, hij is directeur Rabobank IJsselmonde-Drechtsteden. Aanleiding hiervoor is de de bereikbaarheid en toegankelijkheid van bankdiensten voor inwoners, met name ouderen en mensen die minder digitaal vaardig zijn. Het ontbreken van een Rabobank-filiaal binnen de gemeente Barendrecht wordt door veel inwoners gezien als een groot gemis. Net zoals veel andere banken verwijst de Rabobank vanwege bezuinigingen op kantoren en personeel iedereen naar internet. En dat is vooral voor ouderen en mensen die minder digitaal vaardig zijn niet altijd even makkelijk. Voor die groep Barendrechters springt wethouder Roeland Bol in de bres.

''In het gesprek is gesproken over de uitdagingen die sommige inwoners ervaren bij het regelen van hun bankzaken. De Rabobank heeft toegelicht welke initiatieven al worden ingezet om klanten hierbij te ondersteunen, waaronder persoonlijke begeleiding aan huis, telefonische hulp en het beschikbaar stellen van hulpmiddelen waarmee bankieren ook voor mensen met een beperking of beperkte digitale vaardigheden mogelijk blijft. De Rabobank heeft toegezegd hun huidige initiatieven nadrukkelijker onder de aandacht te brengen. Daarnaast wordt onderzocht of er in samenwerking met KijkopWelzijn een spreekuur kan worden georganiseerd voor ouderen die hulp nodig hebben bij het gebruik van digitale bankdiensten, waarbij een samenwerking met andere banken ook wordt verkend'', aldus Roeland Bol na afloop van het gesprek.
 
''De komende periode wordt verkend hoe deze samenwerking concreet vorm kan krijgen en op welke manier inwoners hier het beste over kunnen worden geïnformeerd'', vervolgt de wethouder. ''Op deze manier zetten we ons in voor het vergroten van de financiële zelfredzaamheid en het bevorderen van gelijke toegang tot dienstverlening voor alle inwoners, ook voor wie digitaal minder vaardig is.