Wethouder Roeland Bol heeft donderdag met deze extreme warmte een belrondje gedaan langs verschillende zorginstellingen, dagbestedingen en woonvormen in Barendrecht in het kader van het hitteplan.
''Het algemene beeld is gelukkig positief. In Borgstede is het dankzij de renovatie een constante en aangename 21 graden. In de Elf Ranken blijven de huiskamers koel en ook de dagbestedingslocaties nemen extra maatregelen, zoals het uitdelen van ijsjes en voldoende drinken. Bij de noodopvang aan de Zuider Carnisserweg heeft een recente investering in het klimaatsysteem ervoor gezorgd dat zowel de algemene ruimte als de kamers van de bewoners, die uit gestapelde zeecontainers bestaan, goed op temperatuur blijven. De instellingen zijn alert en trekken direct aan de bel als de situatie daarom vraagt'', aldus wethouder Bol.
''Wel maak ik me zorgen over het Sociaal Hart'', vervolgt Bol. ''Daar is het momenteel ongeveer 32 graden, waardoor de kerkdienst van vanmiddag niet door kon gaan. Ook maak ik me zorgen over de hoge temperaturen in de woningen van de PlusThuisflat, die door Woonzorg worden verhuurd. Naar aanleiding van een handtekeningenactie van bewoners worden deze appartementen momenteel nader bekeken. Ik heb hierover vandaag contact gehad met Woonzorg. Samen met de beheerder van Sociaal Hart wordt ondertussen gewerkt om de gemeenschappelijke ruimte zo snel mogelijk koeler te krijgen, zodat bewoners daar in ieder geval verkoeling kunnen vinden''.
Bol: ''Ik doe een oproep aan alle Barendrechters om de komende warme dagen een beetje naar elkaar om te kijken. Denk eens aan een oudere buur of iemand die minder mobiel is en veel binnen zit. Vraag of je een boodschap kunt meenemen of informeer gewoon even hoe het gaat. Juist op dit soort dagen kunnen kleine gebaren een groot verschil maken. Laten we goed op elkaar letten''.