Op woensdag 11 juni was het weer zover: een aanrijding tussen een tram en (in dit geval) een auto in Carnisselande op de kruising Portlandse Baan - Fuikkant. Iets dat met een dermate regelmaat gebeurt, dat het al bijna niet meer gedeeld wordt in de lokale media. Als gevolg van deze aanrijdingen, is echter vaak het tramverkeer gestremd tussen Carnisselande en het Breeplein in Rotterdam. Als noodoplossing wordt er dan regelmatig, zo ook gisteren, gekozen om per spoor 1 tram heen en weer te laten pendelen.
Uiteraard is dit een verre van ideale situatie die de reistijd aanzienlijk verlengt. Het is realistischer om te concluderen dat er op die momenten eigenlijk geen tramverkeer is op de route. De gevolgen hiervan zijn met name voor de noordelijke helft van Carnisselande dat er op die momenten zo goed als geen openbaar vervoer beschikbaar is, door het beperkte aanbod van busverbindingen in Carnisselande.
Wouter de Graaff van de EVB trekt aan de bel bij het college van B en W en heeft de volgende vragen gesteld:
1. Heeft het college inzichtelijk hoe vaak in 2025 tot nu toe een ongeval heeft plaatsgevonden tussen de tram en het overige verkeer?
2. Bent u bereid om onderzoek uit te laten voeren naar de oorzaak van de vele aanrijdingen tussen de tram en het overige verkeer?
3. Naar aanleiding van eerdere schriftelijke vragen vanuit onze fractie, heeft het college toegezegd contact op te nemen met de RET over de vele defecte geluidswaarschuwingsinstallaties langs het tracé. Op veel locaties is dit echter nog altijd niet hersteld. Kunt u aangeven of dit contact met de RET intussen heeft plaatsgevonden?
Zo ja: bent u bereid om bij de RET na te gaan waarom deze waarschuwingsinstallaties nog altijd niet hersteld zijn?
Zo nee: wat is de reden waarom dit niet met de RET is gedeeld?
4. Het is een terugkerend onderwerp, maar nog altijd is de snelheid van de trams in Barendrecht op sommige ritten te hoog. Dit werd geregeld bevestigd door het smiley display langs de lijn. Bent u bereid om de RET wederom te wijzen op deze snelheid, en intern te laten handhaven om deze snelheidsoverschrijdingen aan te pakken?
5. Ziet u mogelijkheden om extra accentuering (belijning, bebording) aan te brengen ter hoogte van de tramovergang op de Voordijk en daarmee in de snelfietsroute F15 om meerdere ongelukken te voorkomen?
6. Op dit moment is het busvervoer immers volledig geconcentreerd ingelegd aan de zuidkant van Carnisselande, waardoor alternatieven vaak ontbreken bij verstoringen aan de tram. Ziet het colle- ge mogelijkheden om werk te maken van serieuze alternatieven voor de tram?