De VVD in Barendrecht is er niet gerust op dat de Tweede Heinenoordtunnel zomaar kan worden gebruikt voor busvervoer als de naastgelegen Heinenoordtunnel in 2023 en 2024 wordt gerenoveerd. Raadslid Cees Schaap heeft een flinke opsomming aan vragen bij het college van B&W neergelegd over de geformuleerde normen en de bouwconstructie van de tunnelverbinding.
De Tweede Heinenoordtunnel wordt nu gebruikt voor langzaam verkeer zoals agrarische voertuigen en scooters. Volgens Schaap is de tunnel Nederlands eerste verbinding die in zachte grond geboord is maar, zo stelt het VVD-raadslid, voldeed deze al kort na de aanleg niet aan de normen. Een tunnel zou bijvoorbeeld 100 jaar mee moeten gaan, maar dat zou in Heinenoord niet het geval zijn. Ook de sluitsteen voldoet niet aan de normen.
Cees Schaap wil, voorafgaand aan de grootscheepse renovatie in 2023 en 2024, weten of de Tweede Heinenoordtunnel ook geschikt is voor vervangend busvervoer. Tijdens de renovatie gaat Connexxion met bussen door de tunnel rijden. Die bussen rijden op waterstof. Het raadslid vraagt zich af of die combinatie wel veilig is.