De turborotonde wordt in Nederland en in Barendrecht steeds vaker toegepast als alternatief voor traditionele rotondes en verkeerslichten. Hoewel deze innovatieve rotonde de doorstroming van het verkeer zou moeten verbeteren, leidt hij ook tot gevaarlijke situaties. Vooral de toenemende drukte van vrachtverkeer op deze rotondes vergroot de risico’s voor andere weggebruikers.
De IJsselmondse Knoop is daarvan een goed voorbeeld. Wie herkent deze frustratie op deze rotonde niet? Vrachtverkeer die de omgeving niet goed kent en daardoor in de war raakt door de vele markeringen en borden. Dit leidt regelmatig tot opstopping van de rotonde, plotseling remmen of onverwachte stuurbewegingen van het overige verkeer, wat de kans op kop-staartbotsingen vergroot.
Wie verkeerd kiest, kan gedwongen worden een andere afslag te nemen dan was gepland, wat irritatie en zelfs gevaarlijke situaties kan opleveren.
Met de groei van de logistieke sector in Nieuw-Reijerwaard neemt ook het vrachtverkeer op de omliggende wegen naar de rotonde toe. En dan is de dagelijkse uittocht van de nieuwbouwwijk De Stationstuinen straks nog niet meegerekend. Dit brengt extra uitdagingen met zich mee voor de IJsselmondse Knoop. Vrachtwagens hebben vaak meer ruimte nodig waardoor de rotonde vaak compleet wordt versperd en zo het overige verkeer hinderd.
Bovendien hebben vrachtwagens door hun lengte en dode hoeken minder goed zicht op andere voertuigen. Op drukke momenten leidt dit regelmatig tot bijna-aanrijdingen met personenauto’s, vooral wanneer automobilisten zich niet bewust zijn van de ruimte die een vrachtwagen nodig heeft.
Diverse onderzoeken en praktijkervaringen laten zien dat turborotondes in sommige gevallen juist tot meer ongelukken leiden. De complexiteit van de rijstrookkeuze, in combinatie met de toenemende drukte van vrachtverkeer, maakt de situatie onoverzichtelijk.
Hoewel de turborotonde in theorie een efficiënte verkeersoplossing biedt, blijkt in de praktijk dat toenemend vrachtverkeer voor extra complicaties zorgt. De beperkte manoeuvreerruimte, de rijstrookbegeleiding en de vaak hoge snelheden maken de situatie voor vrachtwagenchauffeurs én andere weggebruikers lastig.
Door: door Kees Takken