De VVD Barendrecht vraagt de wethouder die belast is met schuldenproblematiek in Barendrecht de mogelijkheden van Schuldenlab te onderzoeken Armoede en schulden hebben een grote impact op de inwoners en gaan vaak gepaard met problemen op andere leefgebieden zoals gezondheid, opvoeding, sociaal isolement, participatie en re-integratie. Voor de VVD staat verantwoordelijkheid centraal. De verantwoordelijkheid voor het op orde houden van het huishoudboekje bijvoorbeeld.
In 2016 heeft de gemeente Den Haag een Schuldenlab opgericht waarbij alle lokaal beproefde en effectieve initiatieven, projecten en programma’s die gericht zijn op het voorkomen en bestrijden van problematische schulden, zijn opgeschaald. Recent zijn Almelo, Utrecht, Leiden en Den Bosch gevolgd. Ook zij zijn gestart met een Schuldenlab omdat de resultaten in Den Haag er niet om liegen.
SchuldenlabNL is een landelijke onafhankelijke stichting die de missie heeft Nederland schuldenzorgvrij te maken. SchuldenlabNL richt zich specifiek op:
- Het delen van kennis, netwerken en toegang tot expertise
- Het scheppen van gemeenschappelijke doelstellingen en afspraken
- Het scheppen van randvoorwaarden om opschaling te realiseren door samenwerkingn tussen (landelijke) partijen te stimuleren, ondersteuning te bieden in de implementatie-issues en systemische innovaties te stimuleren
- Het meten en maximaliseren van impact van kansrijke initiatieven, projecten en programma’s en kan hierbij de lokale Schuldenlabs ondersteunen
- Het bijdragen aan communicatie en lobby om knelpunten op verschillende niveaus te De schuldhulpverlening die rekening houdt met deze inzichten moet zich vooral toeleggen op het ontlasten van de betrokkenen. Dat kan door niet allerlei toegangseisen te stellen, maar door het tegendeel te doen, namelijk betrokkenen direct te helpen bij het op orde krijgen van hun inkomsten. Dat kan bijvoorbeeld met het goed regelen van toeslagen of het aanvragen van andere inkomensvoorzieningen. Daarnaast moet zo snel mogelijk contact gelegd worden met crediteuren om de situatie te stabiliseren. Dit heeft een meervoudig doel: geen verdere groei van de schulden, opschorten van de incasso-activiteiten en het weer op gang brengen van de betaling van de vaste lasten.
Groot voordeel van een dergelijke aanpak is dat de schuldenaren onmiddellijk merken dat er iets aan hun situatie verbetert hetgeen hun bereidheid, om actief mee te werken aan de oplossing van de situatie, vergroot. Van dit wederkerigheidsprincipe - eerst geven om vervolgens te krijgen - wordt in de schuldhulpverlening nog veel te weinig gebruik gemaakt. De hulpverlening gaat nog te veel over het omgekeerde: “U wilt dat wij u helpen? Dan moet u wel laten zien dat u dat ook echt verdient.” Juist in een situatie van schaarste zijn mensen daartoe niet goed in staat. Bovendien is een benadering vanuit wantrouwen geen vruchtbare basis voor goede samenwerking.
Vragen aan B en W:
Is de portefeuillehouder bekend met Schuldenlab?
Zo ja, is de hij van mening dat dit een bijdrage kan leveren?
Zo nee, is hij bereid de mogelijkheden te onderzoeken?
Indien hij de mogelijkheden wil onderzoeken; op welke termijn kan hij de raad daarover informeren?
Wat zijn in de optiek van de portefeuillehouder mogelijke voor- en nadelen van regionale of landelijke organisaties die zich bezig houden met ondersteuning van schulden problematiek?