Roeland Bol wil goedkopere opzet doelgroepenvervoer onderzoeken

31 October 2025, 17:21 uur
Lokaal
mainImage
Gemeente Barendrecht
Wethouder Roeland Bol.

Bij het vaststellen van de Verordening Leerlingenvervoer Barendrecht 2025 heeft wethouder Roeland Bol aan de gemeenteraad van Barendrecht cijfers beloofd over wat de wijzigingen na de start van het schooljaar opleveren. Zoals hoeveel ritten ouders zelf gaan verzorgen, of dit tot een toename van het aantal thuiszitters zou leiden en hoeveel klachten er ontvangen zijn. Wethouder Bol wil het minder vanzelf sprekend maken dat leerlingen met de bus opgehaald en teruggebracht worden als ze bijvoorbeeld ook door de ouders gebracht en gehaald kunnen worden of dat zij zelf in staat zijn om met de fiets naar de school (speciaal onderwijs) te gaan.

In de voorbereidende commissievergadering heb ik u geïnformeerd over een onderzoek naar de mogelijkheid om het doelgroepenvervoer als gemeente zelf te organiseren. Niet met als primair doel om te besparen, maar om de kwaliteit en grip op de uitvoering te verbeteren. Jaarlijks gaat het om aanzienlijke bedragen: circa € 1.000.000 aan Wmo-vervoer en € 1.000.000 aan leerlingenvervoer. Inclusief vervoer binnen de Jeugdwet, dagbesteding en Participatiewet lopen de totale kosten voor het doelgroepenvervoer op tot ongeveer € 2.800.000 per jaar.

Extern onderzoek en advies
Dit onderzoek heeft geresulteerd in een voorlopige businesscase, die u als bijlage aantreft. Om een zorgvuldige en onderbouwde afweging te kunnen maken over de haalbaarheid van inbesteding, is echter wel aanvullend onderzoek nodig. De benodigde expertise hiervoor is intern niet beschikbaar. Wel zijn er adviesbureaus die gespecialiseerd zijn in het opstellen van dergelijke businesscases en het begeleiden van besluitvormingstrajecten rondom inbesteding. Uit de opgevraagde offertes van vijf bureaus blijkt dat de kosten voor het aanvullende onderzoek ongeveer € 35.000 (excl. btw) bedragen. Deze kosten zijn op dit moment echter niet opgenomen in de begroting.