PvdA en GroenLinks vragen naar ondersteuning van kinderen met autisme

9 October 2024, 10:57 uur
Lokaal
mainImage
Tina Jakoeb van PvdA Barendrecht.

De fracties van PvdA en GroenLinks in Barendrecht hebben schriftelijke vragen ingediend bij het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een rapport van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA). Het rapport bevat zorgwekkende cijfers over de groeiende groep thuiszitters onder kinderen met autisme en uit kritiek op de Applied Behavior Analysis (ABA)-behandelingen, die mogelijk schadelijke effecten kunnen hebben.

Uit het rapport blijkt dat 16% van de kinderen met autisme in Nederland momenteel niet naar school gaat, wat neerkomt op een stijging van 60% ten opzichte van 2021. De fracties hebben het college gevraagd naar het huidige beleid voor thuiszitters met autisme in Barendrecht en de maatregelen die worden genomen om deze kinderen te ondersteunen en terug te laten keren naar het onderwijs.

De fracties willen meer informatie over de ondersteuning die de gemeente biedt aan gezinnen van thuiszitters. Het rapport geeft aan dat meer dan 60% van de ouders van thuiszitters hun werk hebben moeten opgeven om voor hun kind te zorgen. Daarnaast vragen de fracties om het meest recente jaarverslag van de afdeling leerplicht, om inzicht te krijgen in de situatie rondom thuiszitters in de gemeente.

In het rapport wordt tevens kritiek geuit op de ABA-behandelingen die worden toegepast bij kinderen met autisme. Er zijn meldingen van trauma en psychische schade bij kinderen die deze therapie hebben ondergaan. De fracties vragen het college om aan te geven in hoeverre ABA-behandelingen in Barendrecht worden gesubsidieerd en of er, net als in andere gemeenten, wordt overwogen om deze subsidies te beëindigen.

Daarnaast is gevraagd welke onderwijs-zorginitiatieven in de gemeente beschikbaar zijn voor kinderen met autisme die niet naar school kunnen en of er plannen zijn om structureel te investeren in deze initiatieven. Het doel is om ervoor te zorgen dat deze kinderen zich ondanks hun situatie toch kunnen blijven ontwikkelen.