Er is nog altijd geen duidelijkheid voor de gemeente Barendrecht en ProRail over de ontbinding van de grondruilovereenkomst aan de Dwarsligger in het projectgebied De Stationstuinen en een schadevergoeding. ProRail zou hier aanvankelijk een verkeersleidingspost willen vestigen, maar dat is door de toekomstige nieuwbouwwijk De Stationstuinen onmogelijk en daarom wil Prorail via de rechter ontbinding van de overeenkomst met de gemeente Barendrecht. Bovendien verlangt de spoorbeheerder een schadevergoeding van 15 tot 16 miljoen euro. Barendrecht zou volgens wethouder Dirk Vermaat niet meer dan een kleine vier miljoen willen betalen.
Op woensdag 8 januari jl., heeft de rechtbank een tussenvonnis gewezen over de zaak Prorail versus de gemeente Barendrecht. In het tussenvonnis stelt de rechter, ProRail in de gelegenheid om: De gestelde schade te onderbouwen; Toe te lichten waarom deze schade in verband staat tot de tekortkoming van de gemeente; Waarom aan de andere voorwaarden voor schadevergoeding is voldaan.
Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen de schade van ProRail en Railinfratrust.
`
Op 5 februari aanstaande wordt een onderbouwing verwacht van Prorail van de schadeclaim en krijgt de gemeente vervolgens 4 weken de tijd om daarop te reageren. De rechter geeft in het tussenvonnis ook nog aan dat het naar verwachting niet gemakkelijk is om het schadebedrag vast te stellen. Vandaar dat partijen al eerder een bemiddelingstraject hebben ingezet onder leiding van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Eind januari is er nog een overleg over tussen gemeente en Prorail met het RVO.
ProRail is overigens ook een beroepsprocedure gestart bij de Raad van State tegen de eerste fase van het bestemmingsplan van De Stationstuinen.