Het college van Barendrecht wil een aantal voertuigen die we nu leasen gaan aanschaffen. De kosten daarvan zijn enorm omdat het hier om "specialistische voertuigen" gaat en niet om het gewone wagenpark. Reden: Er zijn geen bedrijven die deze voertuigen aanbieden voor lease en dus moeten we ze kopen".
De CDA fractie is zeer verbaasd over dit voorstel; er zijn na een kort onderzoek van ons zelf wel 20 tot 30 bedrijven die deze wel aanbieden voor een leasecontract. Daarnaast zijn de kosten voor aanschaf enorm , het gaat hier om honderdduizenden euro's per jaar terwijl de gemeente al hoge tekorten heeft. De kosten van aankoop komen hier nog eens bovenop.
De CDA fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld en wil graag weten waarom het college met dit bijzondere voorstel komt.
Op 2 juni staat een adviserend stuk op de agenda van de commissie AZ&F over de aanschaf van specialistische voertuigen. De CDA-fractie heeft daarover de volgende vragen:
1. Hoe oud zijn de huidige specialistische voertuigen als het leasecontract afloopt?
2. Om hoeveel voertuigen gaat het?
3. Kunt u een overzicht verstrekken waarin naar voren komt wat voor type specialistische voertuigen het betreft?
4. Is er onderzocht of overname tegen de restwaarde een optie is? Zo ja, graag onderzoeksresultaten. Zo nee, waarom is deze optie niet onderzocht?
5. Zijn de extra kosten al verwerkt in de voorjaarsnota? Zo nee, wordt deze bij een positief besluit dan daarop nog aangepast.
6. Extra werkzaamheden voor beheer en onderhoud: wordt onderhoud in eigen beheer uitgevoerd of uitbesteed?
7. Hoe is het college gekomen tot een opstelling van de onderhoudskosten voor deze specialistische voertuigen gezien het feit dat deze niet uit de historische data van de gemeente Barendrecht zijn af te leiden?
8. Een korte zoekopdracht heeft als resultaat opgeleverd dat er tussen de 20 en 30 organisaties/ bedrijven zijn die specialistische voertuigen aanbieden met een leaseconstructie. Het college geeft aan dat “Voor de grote specialistische voertuigen (specials) zijn de aanbestedingskansen voor lease nihil” Kan het college verklaren waarom er veel aanbieders zijn voor lease van deze specialistische voertuigen terwijl het zelf zegt dat de opties “nihil’ zijn?
9. Bij welk bedrijf worden de huidige specialistische voertuigen geleased?
10. Is er onderzoek gedaan naar de verschillende mogelijkheden van het type lease opties?
11. Is het college op de hoogte van de mogelijkheid dat leasen van deze voertuigen mogelijk is via de gerenommeerde Nederlandse bankinstellingen? (Bv, ABN AMRO/Rabobank) Is dit onderzocht?