Calvijn Groene Hart reageert op kritiek verontruste ouders

16 April 2021, 14:11 uur
Lokaal
mainImage
Google Maps

Verontruste ouders van kinderen op Calvijn Groene Hart hebben kortgeleden middels een ingezonden brief in het Barendrechts dagblad hun zorgen geuit over onder meer de voorbereiding op de examens van de leerlingen. In dit artikel reageert de directie van de middelbare school in Barendrecht op een aantal vragen van de eerder genoemde ouders:

Hoe staan de examenleerlingen van het Calvijn er op dit momenteel voor? MAVO, HAVO en VWO? Wat zijn de slagingspercentage per verschillende niveaus bij Calvijn Groene Hart in 2020? En die van 2019? Wat is uw schatting voor deze cijfers dit jaar?
''De leerlingen hebben de afgelopen week de laatste toetsen die meetellen voor het schoolexamen gemaakt en kunnen volgende week nog een herkansing doen. Daarnaast is door het ministerie van OCW de slaag-zakregeling aangepast. Op basis van de huidige gegevens verwachten we dat de slagingspercentages van dit jaar vergelijkbaar zijn met die in ‘normale jaren’. Dat betekent voor de verschillende afdelingen tussen 85 en 95%. Eerder werd beweerd dat 60% van de leerlingen van Calvijn op zakken staat. Dat is dit gehele jaar niet zo geweest. De gegevens van de afgelopen jaren zijn openbaar in te zien, onder meer op de website ‘Scholen op de kaart’. In 2019 waren de slagingspercentages: mavo 96%, havo 94%, vwo 91%. In 2020 waren de percentages: mavo 99%, havo 100%, vwo 100%''.

Hoe gaan jullie om met alle onrust en zorgen bij ouders en leerlingen? Hoe kort zijn de lijnen met de ouders hierover?
''Ik heb een brief aan alle ouders is gestuurd. Hierin heb ik een aantal zaken uitgelegd en nodig ik ouders van harte uit contact met school te zoeken als er zorgen zijn. Tot op heden hebben drie ouders gereageerd met hun zorgen en daar heb ik direct op gereageerd via een e-mail of door een afspraak voor een persoonlijk gesprek op school. Daarnaast heb ik van diverse ouders een e-mail mogen ontvangen, waarin zij vertelden blij te zijn met de begeleiding die hun zoon of dochter ontvangt van de mentor, de studiecoördinator en de docenten''.

Wat zijn jullie hulplijnen tot nu toe geweest om de examenleerlingen beter te begeleiden naar het examen? Wat kunnen ze nog verwachten? Is dit al bekend gemaakt bij de leerlingen en ouders?
''De docenten van de examengroepen hebben dit jaar hard gewerkt om de leerlingen voor te bereiden op hun schoolexamentoetsen. In de periode van september tot de week voor de kerstvakantie waren de leerlingen allemaal op school. Dat was na de kerstvakantie niet meer mogelijk. Vanaf dat moment kwamen de examenkandidaten twee of één dag per week naar school en volgden de overige lessen thuis via Teams. Zij hebben dus geen lessen hoeven missen. Daarnaast hebben we van de overheid een subsidie gekregen om individuele leerlingen ondersteuning te geven (de zogenaamde IOP-subsidie). Naast schoolexamentrainingen in de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie, ondersteuningslessen van Lyceo voor examenkandidaten en individuele inschrijvingen bij SSL-Leiden, hebben verschillende docenten extra examentrainingen gegeven, bijvoorbeeld voor de vakken wiskunde en Nederlands. Deze trainingen bestonden uit blokken van vijftien of dertig uren. Dit gaat dus veel verder dan een enkele bijles. Verder hebben we bijlestrajecten voor brugklassers en huiswerktrainingen voor leerlingen uit niet-examenjaren verzorgd. Ook deze trajecten bestonden uit dertig uren extra les''.

Wat komt er nog tot aan de eindexamens?
''In de weken tot aan de meivakantie verzorgen onze examendocenten dagen of dagdelen examentrainingen. De mavo-examenkandidaten krijgen voor elk examenvak een training. De havisten en vwo-ers hebben zich ingeschreven voor examentrainingen die zij zelf nodig achten. Tot slot hebben de examenleerlingen de mogelijkheid gekregen zich in te schrijven voor een extra examentraining in de meivakantie, verzorgd door een externe partij. De informatie hierover is twee weken geleden naar alle examenkandidaten en hun ouders verstuurd''.

Klopt het dat er onderscheid is gemaakt in het niveau/ kwaliteit van ondersteuning tussen de VWO leerlingen en de MAVO/ HAVO leerlingen? Waarom? De onderwijsinstelling in Leiden staat bekend als een van de beste in Nederland, waarom hebben alleen uw VWO leerlingen een trainingsweekend in Leiden aangeboden gekregen? Waarom heeft HAVO dit niet aangeboden gekregen en moeten zij genoegen nemen met ondersteuning vanuit school? Wie heeft dit zo besloten?
''We hebben geen onderscheid gemaakt in de kwaliteit van de ondersteuning. De trainingen in Leiden worden gegeven door studenten en bestaan voor een groot gedeelte uit het oefenen met examenstof en examenopgaven. De ondersteuning die we na de kerstvakantie op school hebben aangeboden, is gegeven door bevoegde en ervaren docenten die al een aantal jaar examenstof doceren. Daartussen zit dus wat ons betreft geen verschil. Het aantal vwo-leerlingen dat extra ondersteuning nodig had, was beduidend lager dan het aantal havoleerlingen. Hiervoor een aparte groep formeren met een eigen docent was niet lonend. We hebben toen besloten dat deze groep zich bij een externe partij kon inschrijven. De overige trainingen in school stonden open voor alle leerlingen uit de examenjaren, ongeacht het niveau''.

Wie maakt het besluit omtrent de verdelingen van het budget onderwijsondersteuning? Wat is er bepaald en waarom is dit bepaald? Worden ouders en leerlingen ook betrokken bij het besluit hiervan? Waarom hebben de leerlingen niet de keuze gekregen tussen (bijvoorbeeld drie) onderwijsondersteuningen?
''We hebben een gelimiteerde hoeveelheid geld te verdelen, die bedoeld is voor leerlingen uit alle leerjaren, niet alleen de examenkandidaten. Daarnaast moet de organisatie wel behapbaar blijven. Hierop hebben we ons totale aanbod gebaseerd. Elke school maakt hierin de eigen keuzes op basis van het beschikbare aanbod, de omstandigheden in de school, de geconstateerde achterstanden en het beschikbare budget. In de afgelopen periode is de verdeling van de subsidie ter sprake gekomen bij de medezeggenschapsraad, waarin ook ouders en leerlingen zitten''.

Weet u dat veel leerlingen en ouders ontevreden zijn over de onderwijsondersteuning vanuit Lyceo?
We hebben met Lyceo gesproken over de ondersteuning die zij hebben gegeven. We hebben op basis van de geluiden van leerlingen en de evaluatie met Lyceo besloten in de tweede helft van het schooljaar de ondersteuning niet meer door Lyceo te laten verzorgen, maar door eigen docenten en een ander extern bureau. Dit zegt overigens helemaal niets over de normale huiswerk- en bijlesondersteuning die Lyceo verzorgt. Deze wordt door de ouders en leerlingen namelijk als goed gewaardeerd''.

Veel middelbare scholen laten hun examenleerlingen alle dagen naar school komen, waarom doen jullie dit niet? Veel leerlingen missen het fysieke lesgeven en daar zijn de resultaten ook naar. Wie neemt dit besluit, en waarom is dit besluit zo genomen?
''Elke school neemt op basis van de mogelijkheden in de school een besluit over het naar school laten komen van de leerlingen. Het liefst zou ik de leerlingen van alle leerjaren naar school
laten komen, niet alleen de examenleerlingen hebben namelijk baat bij fysiek lesgeven. Wij hebben echter lokalen waar maximaal twaalf leerlingen tegelijk op veilige afstand onderwijs kunnen volgen en die niet vergroot kunnen worden door bijvoorbeeld een tussenwand in te klappen. Wanneer alle examenleerlingen naar school zouden komen, zouden zij alsnog hun les via de computer moeten volgen, omdat de docent nu eenmaal niet in twee of drie lokalen tegelijk aanwezig kan zijn, of we zouden de lessen twee- of driemaal aan moeten bieden. Dat heeft een grote invloed op de lessen voor leerlingen uit de andere leerjaren en zij zijn voor ons ook heel belangrijk. De niet-examenkandidaten zouden vanwege de beperkte ruimte hun lessen dan niet op school kunnen volgen of krijgen te maken met veel lesuitval van docenten die extra les moeten geven aan de examenklassen. We hebben de verschillende scenario’s onderzocht en besproken met de medezeggenschapsraad. Uiteindelijk hebben we, alles afwegend, voor de huidige inrichting gekozen''.

Klopt het dat docenten aan leerlingen hebben gevraagd om ouders te verzoeken de berichten over het Calvijn op het Barendrechts Dagblad niet te liken of te delen of hier zelfs op te reageren?
''Ik heb geen docenten, ouders of leerlingen bij me gehad, die me hier iets over gemeld hebben''.

Kunt u verklaren waarom alleen de ouders van oud-leerlingen reageren op de berichten van het Calvijn op BD en dat de ouders van de leerlingen die nu op deze school dit niet doen? Volgens ouders is er een angstcultuur, waarin het niet ‘slim’ is om bij uw school te klagen, kritiek te leveren of een klacht in te dienen. Hier zouden hun kinderen ‘last’ van kunnen krijgen op uw school. Hoe verklaart u dat ouders dit ervaren? Als ouders met hun kritiek niet naar de schoolleiding durven kunnen ze dan bij iemand anders terecht?
''We willen een maatschappelijk betrokken school zijn, die waarde hecht aan het contact met leerlingen en hun ouders en verzorgers. Vanuit deze betrokkenheid onderhoudt de school daarnaast nauw contact met de gemeente, basis- en VO-scholen uit de omgeving, de GGD en nog allerlei andere belangrijke partijen. De Calvijnmedewerkers gaan vanzelfsprekend het gesprek aan wanneer dit nodig is. Ook ikzelf sta ouders en leerlingen regelmatig persoonlijk te woord, om in gesprek te gaan over de mogelijkheden die de school allemaal te bieden heeft en me te laten inspireren door eventuele feedback. Ik nodig ouders en leerlingen dan ook van harte uit contact met mij op te nemen en verder door te spreken over mogelijke belemmeringen, zoals ik al vaker heb gedaan, bijvoorbeeld in de eerder aangehaalde brief. Ik ervaar dat veel ouders de weg naar de schoolleiding en naar mij als directeur goed weten te vinden, mocht er iets aan de hand zijn. Ouders die uiteindelijk toch niet willen met de teamleiders of mij willen spreken, kunnen uiteraard contact opnemen met de algemeen directeur van CVO-Zuid, de heer R. Troost. Hij zal hoor en wederhoor toepassen en bij mij navragen wat er precies aan de hand is en hoe de school reeds heeft gereageerd op vragen en opmerkingen. Hij kan bemiddelen indien dat nodig zou zijn.

Bent u bang voor de concurrentie van het Dalton College?
''De contacten met het Dalton Lyceum zijn uitstekend. Mevrouw Besseling (directeur Dalton Lyceum) en ik spreken geregeld over verschillende onderwerpen. We leiden twee verschillende scholen, met verschillende contexten. We maken dus op een aantal onderwerpen ook verschillende keuzes''.

Hoeveel klachten heeft Calvijn Groene Hart in 2020 van ouders gekregen? En in 2019? Wat is er met die klachten gedaan? Hoeveel zijn er van deze klachten opgelost?
''Uiteraard komen er, zoals bij elke school, met regelmaat berichten van ouders en/of leerlingen binnen bij de mentoren, studiecoördinatoren en teamleiders over zaken die in de school spelen. De medewerkers gaan daar dan het gesprek over aan en zoeken samen met ouders en leerlingen naar oplossingen. Waar nodig spreekt de schoolleiding met docenten over deze zaken. Daarnaast sta ik altijd open voor een gesprek met ouders. Dat gebeurt een paar keer per schooljaar''.

Tot slot: Calvijn Groene Hart ziet de examens met vertrouwen tegemoet en wenst alle examenkandidaten eveneens via deze weg veel succes met de laatste loodjes. Op naar het mavo-, havo- of vwo-diploma!