Basisschool De Trinoom in Barendrecht is sinds vorig jaar de trotse eigenaar van Tiny Forest ‘Trinoom Woods’. Hoe gebruiken de leerlingen het bos eigenlijk? En wat kun je er in de winter doen? Leerkracht Annette Roosenburg van groep 7-8 weet wel raad met het Tiny Forest!
Annette: ‘’Als montessori-juf in hart en nieren, hecht ik veel waarde aan de individuele niveaus en interesses van de kinderen. Ik ben zelf gek op de natuur en ben ontzettend trots dat onze school een Tiny Forest op het plein heeft. Vakken als rekenen en taal kan ik ook goed buiten geven, maar ik vind het ook leuk om de leerlingen te laten zien wat de natuur nog meer te bieden heeft. Ook in de klas zet ik een loeppotje en een zoekkaart op de aandachtstafel en er zijn altijd wel leerlingen die daarmee aan de slag willen. Ik zie dat de kinderen meer naar het bos toe trekken, vooral als we ook tijdens de les naar het Tiny Forest zijn geweest. Dat doet elk kind op zijn of haar eigen manier. De één vindt het fijn om zich terug te trekken en even rustig in het bos te zitten, terwijl andere leerlingen liever actief op zoek gaan naar kleine beestjes. Sommige kinderen gaan elke pauze naar het bos en ontdekken elk seizoen weer iets nieuws. Laatst hadden ze schimmels en paddenstoelen gevonden, op eigen houtje.’’
Bestaande én zelfbedachte spellen
‘’Ik gebruik het educatiemateriaal dat in de Tiny Forest lesbox zit. Vooral het spel ‘bijenrace’ en voedselpiramide-tikkertje vallen goed in de smaak bij de leerlingen. Bij de start van het Tiny Forest-project volg je een workshop om je goed op weg te helpen met het buiten lesgeven. Daarna wissel je nog een keer met andere leerkrachten uit hoe je het hebt ervaren, erg leerzaam. Maar het is ook erg leuk om zelf lessen te bedenken. Mijn collega doet het leesmoment bijvoorbeeld in het Tiny Forest en is met de kinderen bomen gaan opmeten. En ik ben nu bezig met een tekenles over boomknoppen. Dat kan juist heel goed in de winter; gewoon hup, jassen aan en potloden mee naar buiten. Mijn klas mag dan een close-up tekening maken van een tak met een knop. Over drie weken maken ze van precies dezelfde knop, nog een tekening. En een paar weken later weer, als er blaadjes uit de knoppen komen. Het lijkt alsof er niet zoveel gebeurt in de winter, maar door leerlingen zo bewust te laten kijken, zien zij hoe magisch zo’n boomknop eigenlijk is.’’
Buiten als basis
‘’Zelf vind ik het heerlijk om het Tiny Forest regelmatig op te zoeken met de leerlingen. Ervaar je als leerkracht toch een drempel om met je klas naar buiten te gaan? Dan geef ik als tip: maak de activiteiten niet te lang. Een les van een kwartier is al genoeg en makkelijk uitvoerbaar. Bij ons op school hebben we een appgroep die ‘Delen = vermenigvuldigen’ heet. Hier plaatsen alle leerkrachten foto’s in van leuke lessen, die we hebben gedaan, ook lessen die we buiten hebben gedaan. Zo inspireer en motiveer je elkaar om regelmatig gebruik te maken van het Tiny Forest. En ga vooral ook in de winter naar buiten, als de kinderen toch al zoveel binnen zitten. Wel handig om de weersvoorspellingen van tevoren even te checken.’’