Barendrecht pakt geluidsoverlast aan; Kilweg mogelijk 1 baan

11 January 2022, 14:35 uur
Lokaal
mainImage
Google Maps

Geluidshinder van wegverkeer is ook in Barendrecht een steeds grotere bron van overlast. De meldingen van geluidshinder zijn afkomstig van bewoners uit heel Barendrecht. Daarbij wordt er nadrukkelijk gewezen naar de rondwegen. Het asociale verkeersgedrag komt voornamelijk tot uiting op de rondwegen van Barendrecht. De Kilweg, Leedeweg en Boezemweg zijn een deel van de rondweg wat zeer frequent wordt gebruikt voor asociaal verkeersgedrag. De overlast voor omwonenden van dit deel van de rondweg neemt toe. Bewoners hebben gezamenlijk het initiatief genomen tot het opstellen van de petitie ‘Stop de geluidsoverlast op de Kilweg en Leedeweg’. Deze petitie is aan het college aangeboden, waarbij het college wordt gevraagd om maatregelen te treffen om de geluidsoverlast op de Kilweg en Leedeweg weg te nemen.

In afstemming met de initiatiefnemers van de petitie werkt de gemeente twee voorstellen uit in de vorm van quick wins of tijdelijke maatregelen. Het eerste voorstel is om de Kilweg tussen de Middelweg en Oude Trambaan gedeeltelijk te versmallen naar 1 rijstrook per richting. Het tweede voorstel betreft het aanbrengen van belijning op het wegdek om daarmee het ongewenste verkeersgedrag te beperken. Deze maatregelen worden uitgewerkt op haalbaarheid, veiligheid, effectiviteit en kosten. Op basis hiervan wordt vervolgens beoordeeld of de maatregelen realiseerbaar zijn. Bij de realisatie van de maatregelen worden ook de effecten middels metingen bepaald.

Landelijk is er veel aandacht voor de aanpak van geluidshinder door verkeersasociaal gedrag. Een interessante pilot voor de aanpak van geluidshinder wordt momenteel in Rotterdam en Amsterdam uitgevoerd. Daar wordt onderzocht of het mogelijk is om een geluids-flitspaal te ontwikkelen. Daarbij worden de technische mogelijkheden uitgewerkt om te komen tot een betrouwbare methode voor handhaving op de overlast van geluid. Om dit mogelijk te maken is aanpassing van de wetgeving noodzakelijk. Hiervoor zijn de ministeries van Justitie en IenM en het Openbaar Ministerie bij deze pilots betrokken.

Handhaving

Handhaving op geluidshinder is momenteel nog zeer arbeidsintensief. Op dit moment kan alleen nog een constatering worden gedaan met de geluidsmeter en moet de automobilist vervolgens staande worden gehouden. Daarna moeten er aanvullende geluidsmetingen worden gedaan om te constateren of er sprake is van een overtreding. Vanuit capaciteit voor handhaving is dit zeer arbeidsintensief, waardoor er nog maar beperkte handhaving is op geluidsoverlast.