Voedselkeuzelogo dreigt te mislukken

28 September 2024, 10:07 uur
Landelijk
mainImage
ANP

De Nutri-Score, het in januari ingevoerde officiële voedselkeuzelogo, dreigt een fiasco te worden. Dat komt omdat diverse grote voedselproducenten niet van plan zijn om de score op hun verpakkingen te zetten. Ze zijn het onder meer niet eens met het algoritme dat bepaalt welk product de betere keuze is in vergelijking met eenzelfde product. In de supermarkten ontbreekt de score daardoor op talloze verpakkingen.

Dit blijkt uit een rondgang van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) langs levensmiddelenfabrikanten en uit een inventarisatie van producten in de supermarkten. Onder meer Unilever, Heineken, Arla Foods en Cono Kaasmakers geven aan het voedselkeuzelogo niet te willen gebruiken op hun producten.

De Nutri-Score moet met de letters A tot en met E aangeven hoe het is gesteld met de samenstelling van vergelijkbare producten. Bedrijven die ervoor kiezen de score te gebruiken, hebben twee jaar de tijd om die op hun verpakkingen te zetten.

 


Door: ANP