Regiotaxi's in veel gemeenten structureel te laat

25 June 2026, 10:52 uur
Landelijk
mainImage
ANP

In 57 procent van de Nederlandse gemeenten is de regiotaxi niet stipt genoeg, blijkt uit onderzoek van het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad. Kwetsbare mensen staan daardoor in de kou. De kranten vroegen in alle Nederlandse gemeenten cijfers op over de stiptheid van de regiotaxi. Daarnaast spraken zij met gebruikers, gemeenten en deskundigen.

Het Wmo-vervoer, zoals de regiotaxi officieel heet, is bedoeld voor mensen die door ziekte of ouderdom niet zelfstandig kunnen reizen naar sociale activiteiten, een museum of de kerk. Er klinken al jarenlang klachten, maar niet eerder werd landelijk in kaart gebracht hoe stipt op tijd deze taxi rijdt.

Gemeenten hebben zelf normen opgesteld voor de stiptheid van de regiotaxi, maar bijna drie op de vijf gemeenten haalt die eigen norm niet, blijkt uit het onderzoek.

 


Door: ANP