Dieselmotoren hebben een aantal kenmerken in vergelijking met benzinemotoren, met name een hogere compressieverhouding en een hogere verbrandingssnelheid. Door de grotere neiging tot roetvorming tijdens de werking, moeten dieselmotoroliën goede reinigingseigenschappen hebben, en de verhoogde druk in de verbrandingskamer vereist oxidatiebestendigheid.
Dieselmotorolie heeft zijn eigen specifieke kenmerken en wordt daarom in een aparte klasse ingedeeld. Dit is in de eerste plaats te wijten aan de slechtere verbrandingsomstandigheden - menging vindt reeds plaats aan het einde van de compressieslag. Ook moet rekening worden gehouden met de verhoogde druk in de cilinders, waardoor de producten van de onvolledige verbranding actiever in het carter doordringen. De olie voor een dieselmotor met turbolading moet altijd bewezen zijn. Gezien de uitzonderlijke rol die de olie speelt in de levensduur van de motor, moet u begrijpen dat een slechte kwaliteit de motor tot een langzame dood zal veroordelen. Niet vergeten: de samenstelling voor benzinemotoren is verschillend van die voor dieselmotoren, u kunt geen smeermiddelen van verschillende viscositeit mengen
Het belangrijkste kenmerk van de olie voor dieselmotoren is de viscositeit. De variatie ervan afhankelijk van de temperatuur bepaalt de toepasbaarheid van het product voor een bepaalde motor, evenals de mogelijkheid van gebruik gedurende het hele seizoen.
Aanvankelijk werden de oliën voor dieselmotoren geproduceerd op minerale basis - de producten van de aardolieraffinage. Bovendien waren dieselmotoren met een laag toerental en een lage vermogensdichtheid, in vergelijking met benzinemotoren, al langer geschikt voor oliën op minerale basis. Strengere kwaliteitsklassen werden langzamer ingevoerd. Voor bedrijfsvoertuigen met hoge jaarkilometrage was het ook van groot belang dat minerale oliën het minst duur waren.
Terzelfder tijd moest, wegens de slechte stabiliteit van de minerale oliebasis, deze met steeds meer additieven worden aangevuld om de kwaliteit van de motorolie op een passend niveau te brengen. Met de verspreiding van turbodieselmotoren, waarbij de belasting aanzienlijk toenam in vergelijking met atmosferische motoren met een laag vermogen, was er ook behoefte aan stabielere motoroliën.
Hoe werkt een oliefilter?
Uw oliefilter filtert niet alleen afval. De onderdelen werken samen om de olie te reinigen en op het juiste moment op de juiste plaats te houden.
De onderdelen van een oliefilter zijn
Morsplaat: Olie gaat het oliefilter in en uit via de lekplaat, die eruitziet als een centraal gat met daaromheen kleinere gaatjes. Motorvet gaat door de kleinere gaten, door het filtermateriaal, en stroomt dan naar uw motor door het centrale gat.
Filtermateriaal: Het filter is gemaakt van synthetische vezels die als zeef dienen om zand en vuil in de motorolie op te vangen. Het materiaal vouwt zich op om een groter oppervlak te creëren.
Achterste anti-aftapklep: wanneer de motor wordt uitgezet, sluit deze klep om te voorkomen dat olie van de motor terug in het oliefilter sijpelt.
Overdrukklep: als het buiten koud is, kan de motorolie dikker worden en door het filter breken. De overdrukklep laat een kleine hoeveelheid ongefilterde motorolie ontsnappen om uw motor een duwtje in de rug te geven tot hij is opgewarmd.
Eindschijven: Twee eindschijven aan weerszijden van het oliefilter, gemaakt van metaal of vezel, voorkomen dat ongefilterd smeermiddel de motor binnendringt.
Vergelijking van diesel- en benzinefilters
Roetfilters voor diesel en voor benzine hebben veel gemeen, hoewel je er geen gelijkheidsteken tussen kunt zetten. Laten we de overeenkomsten eens op een rijtje zetten:
Beide hebben gesloten, dunne kanalen, en de filtratie van uitlaatgassen gebeurt door de wanden van de kanalen. Ze zijn in het keramische blok verspringend gerangschikt met afwisselend inlaat- en uitlaatopeningen.
Bovendien worden rhodium en palladium gebruikt als katalysatoren voor de roetoxidatiereactie.
De doorboring wordt geregeld door het drukverschil aan de inlaat en de uitlaat
Het enige belangrijke verschil is dat de dieselversie periodiek wordt verbrand (geregenereerd) en het benzinedeeltjesfilter permanent in de standaardmodus van de motor (passieve regeneratie). Service reiniging wordt alleen uitgevoerd in aanwezigheid van grote hoeveelheden verontreinigingen en, in tegenstelling tot diesel bij stationair draaiende motor, mager mengsel of een toename van de ontstekingshoek, die de temperatuur van de uitlaat verhoogt tot 600-700 graden, voldoende om effectief te regenereren.
Vervangingsfrequentie
Voor in Europa geproduceerde auto's bedraagt het interval voor het vervangen van de olie in de dieselmotor gemiddeld 10 duizend kilometer. De levensduur van het smeermiddel zonder verlies van zijn kwaliteiten en eigenschappen kan echter korter zijn als de auto regelmatig wordt gevuld met brandstof van lage kwaliteit. Dergelijke brandstof bevat meer zwavel en andere onzuiverheden. Door deze stoffen veroudert en oxideert de olie in de dieselmotor sneller, waardoor het vervangingsinterval moet worden teruggebracht tot 7.500 km.
In het algemeen is het proces volledig identiek aan dat voor benzinemotoren. Van tevoren wordt een vat onder het carter geplaatst, waarin de oude olie wordt afgetapt. Het volume ervan moet groter zijn dan de hoeveelheid smeermiddel in het toestel. Vooraf wordt aangeraden de ICE op te warmen, zodat de olie viskeuzer wordt.
De aftapplug wordt losgedraaid. De olie begint naar buiten te komen. Om dit proces te versnellen, moet u ook de vulplug losdraaien en de oliepeilstok verwijderen. Op deze manier komt er lucht in de carterruimte en wordt het resterende smeermiddel eruit gedrukt.
Als de vervanging niet op tijd wordt uitgevoerd, moet u de dieselmotor doorspoelen. Hiervoor is een speciale olie nodig. De aftapplug wordt vastgeschroefd, de vloeistof wordt in het apparaat gegoten. Voor een goede spoeling van de motor wordt een testrit gemaakt - een paar kilometer is voldoende.
De aftapprocedure wordt herhaald. Als de olie die uit de dieselmotor kwam vuil is, met slijtageproducten in de vorm van metaalsplinters, wordt het spoelen opnieuw herhaald.
Het oude oliefilter wordt verwijderd en een nieuw wordt geplaatst.
Er wordt verse smeerolie bijgevuld.
Bron van informatie:
Informatie over motorolie van onderdelenshop24.com
Informatie over oliefilter van 100procentonderhouden.nl