Om ervoor te zorgen dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk komen, zijn er financiële tegemoetkomingen voor bedrijven. Loonkostenvoordeel (LKV) is hier een voorbeeld van. Dit is een belastingmaatregel om arbeidsparticipatie aan de onderkant van de arbeidsmarkt te stimuleren. Als ondernemer zijnde moet je zelf een aanvraag doen voor loonkostenvoordeel. Voor deze aanvraag heb je een doelgroepverklaring nodig. Deze dient de werknemer in kwestie zelf aan te vragen. Om ervoor te zorgen dat deze aanvraag vlekkeloos verloopt, vertellen we je hier hoe je een doelgroepverklaring voor loonkostenvoordeel aanvraagt bij de gemeente.
Wat is een doelgroepverklaring precies?
Voordat we ingaan om het aanvragen van een doelgroepverklaring, is het handig om te weten wat dit precies is. Een werknemer moet binnen drie maanden nadat hij/zij in dienst is gekomen, een aanvraag voor een doelgroepverklaring LKV in te dienen. Dit is een verklaring voor medewerkers van om te bewijzen dat zij een uitkering hadden op de dag voordat zij in dienst kwamen. Een medewerker kan een doelgroepverklaring LKV aanvragen, als hij/zij onder een van deze 4 doelgroepen valt:
· doelgroep oudere werknemers (vanaf 56 jaar);
· doelgroep arbeidsgehandicapte werknemers die nieuw in dienst komen;
· doelgroep werknemers uit de doelgroep van de banenafspraak en scholingsbelemmerden;
· doelgroep arbeidsgehandicapte werknemers die herplaatst worden.
Wanneer je als werkgever over een doelgroepverklaring van één van jouw werknemers beschikt, kun je hiermee korting krijgen op de premies werknemersverzekeringen. Zodoende is het voor jou interessant om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen.
Aanvraag indienen bij de gemeente
Neem je een werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst? Dan dient deze zo snel mogelijk een doelgroepverklaring aan te vragen. Zodra deze eenmaal binnen is, geeft de werknemer jou als werkgever een kopie van deze verklaring. Uiteraard is dit niet nodig als je zelf – middels een machtiging – de aanvraag voor de werknemer hebt gedaan. Vanaf dat moment kun je als werkgever aanspraak maken op loonkostenvoordeel.
Denk overigens niet dat je hier automatisch van profiteert als er een doelgroepverklaring is. Nee, want als werkgever moet je de indicatie LKV voortaan op ‘ja’ zetten bij iedere aangifte loonheffing. Zodra je dat gedaan hebt, maak je aanspraak op loonkostenvoordeel. Heb je werknemers die vallen onder het zogeheten overgangsrecht? Dan moet je dit ook aangeven bij iedere aangifte loonheffing.
Wanneer heb je recht op loonkostenvoordeel?
Als werkgever heb je niet standaard recht op loonkostenvoordeel. De persoon die je in dienst neemt, moet namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen. Je hebt recht op deze tegemoetkoming als je een oudere uitkeringsgerechtigde of iemand met een arbeidsbeperking in dienst neemt. Op deze manier wordt het voor jou financieel aantrekkelijk om mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 2000 tot 6000 euro per werknemer per jaar bij een 38-urige werkweek. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de doelgroep waartoe de werknemer behoort, vandaar dat een doelgroepverklaring nodig is.
Creëer een plek voor iemand met een arbeidsbeperking
Speel je al lange tijd met de gedachte om iemand met een arbeidsbeperking aan te nemen? Dan doe je er goed aan hier een speciale functie voor te creëren. Jobcarving kan jou hierbij helpen. Bij jobcarving worden de verschillende taken van een baan of verschillende banen geanalyseerd en opnieuw samengevoegd tot één of meerdere nieuwe banen. Waarom je dit zou doen? Omdat je een functie op deze manier geschikt maakt voor medewerkers met een arbeidsbeperking. De meeste werkgevers zijn niet bekend met jobcarving. Geen probleem, want er zijn ondersteunende voorzieningen beschikbaar als je hier als werkgever mee aan de slag gaat.