De groei van de Rotterdamse toerisme economie

1 August 2022, 15:28 uur
Landelijk
mainImage
Ingezonden

Wie onlangs Rotterdam heeft bezocht kan het niet ontgaan zijn: het toerisme in de stad zit weer flink in de lift. Niet alleen Nederlanders, ook internationale bezoekers weten de stad goed te vinden deze zomer. Een positieve ontwikkeling, want het toerisme bezorgt verschillende sectoren een mooie extra omzet die natuurlijk zeer welkom is na twee mindere jaren. 

Omzetstijging voor verschillende sectoren
Op de trekpleisters in de stad, zoals de Euromast, zijn weer talloze toeristen te vinden, zowel uit binnen- als buitenland en ook de horeca profiteert rijkelijk van de toename. Zo zitten de terrassen in de oude haven op een zomerse dag bomvol met een leuke mix van locals en toeristen. Ook weten steeds meer reizigers de weg te vinden naar de hotspots van echte Rotterdammers zoals de terrassen rond de Binnenrotte. Uiteraard bezorgt deze stijging van bezoekers aan de Maasstad de horeca een prachtige extra omzet. Ook aan de drukte op de Rotterdamse wateren is goed te merken dat het toerisme toeneemt. De rondvaartboten en watertaxi’s lopen als een trein, de Boompjeskade ligt weer vol riviercruiseschepen en de waterbus van Splashtours is voortduren in bedrijf. De casino’s zien een daling van het aantal Nederlandse bezoekers sinds het loslaten van het verbod op online gokken. Tegenwoordig hebben deze namelijk ook toegang tot een groot aanbod sensationele online casino’s zoals die op casino 777, waarmee zij een gokje kunnen wagen vanuit hun luie stoel. Maar gelukkig wordt ook in de Rotterdamse casino’s dit verlies zeer ruim gecompenseerd door de toename van het aantal toeristen. Ook Rotterdam Airport doet het goed. De passagiersaantallen zitten hier bijna op het niveau van recordjaar 2019. De luchthaven doet het met deze aantallen zelfs beter dan Schiphol, dat nog steeds zo’n 19% lager scoort dan in 2019.

De gemeente investeert in toerisme
Sinds 2012 groeit het toerisme in Rotterdam gestaag. Harder dan het landelijk gemiddelde zelfs. De gemeente Rotterdam ziet de potentie in van het toerisme als middel om de doelen van de stad te realiseren. Dat komt er in de praktijk op neer dat de stad zich inzet voor toerisme en de inkomsten daarvan investeert in de toekomst van de stad. Het verbeteren van de vrijetijdsector en promotie van de Maasstad, zijn belangrijke zaken waar de gemeente zich voor inzet. Mede door deze inspanning weten zowel buitenlandse als Nederlandse toeristen de stad steeds beter te vinden. Ook het organiseren van een groot evenement als het Eurovisie Songfestival, heeft hieraan een mooie bijdrage geleverd. Het event heeft de stad en haar prachtige trekpleisters internationaal echt op de kaart gezet.

Ook de rest van Nederland doet het goed
Niet alleen in Rotterdam floreert het toerisme, ook andere Nederlandse steden en kustplaatsen laten een groei zien. Eerdere verwachtingen worden zelfs ruim overstegen. Het binnenlandse toerisme laat wel een kleine daling zien, nu veel Nederlandse toeristen die voorgaande jaren kozen voor een vakantie in eigen land, het nu toch weer over de grens gaan proberen. Deze daling wordt echter ruimschoots goedgemaakt door het aantal internationale toeristen, de algehele groei is dan ook vooral aan hen te danken. De toerismestijging is een positieve ontwikkeling en had niet op een later moment moeten komen. Het toerisme is namelijk van levensbelang voor de Nederlandse economie en maakt normaalgesproken zo’n 4,3% van het Bruto Binnenlands Product op. De toerismesector is daarbij goed voor zo’n 7,5% van de Nederlandse banen en levert zo veel werkgelegenheid op. Hoewel toeristen niet altijd geliefd zijn onder alle Nederlanders, kunnen we dus ook absoluut niet zonder.

 


- - - - - - - - - - - - - - -