Bioscopen verkochten 32 miljoen kaartjes, stijging door veel hits

9 January 2024, 16:26 uur
Landelijk
mainImage

De Nederlandse bioscopen verkochten in 2023 bijna 32 miljoen bioscoopkaartjes. De stijging van 27 procent ten opzichte van het jaar daarvoor kwam onder meer door een paar hits die meer dan 1,5 miljoen bezoekers trokken, zoals Barbie, Oppenheimer en The Super Mario Bros Movie. Ook was 2023 het eerste jaar na corona dat de bioscopen weer het hele jaar door open waren. Daarnaast werden er meerdere grote nieuwe bioscopen geopend, zoals Pathé Ypenburg in Den Haag.

De cijfers werden dinsdagmiddag bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). Het niveau van 2019, het laatste jaar voor corona, is nog niet geëvenaard. Maar 2019 was met 38 miljoen verkochte tickets ook het beste bioscoopjaar sinds 1964.

Voor Nederlandse films werden 4 miljoen kaartjes verkocht. Dit aantal is vergelijkbaar met het aandeel van vaderlandse films in 2022. Het marktaandeel liep wel terug, van 16 procent in 2022 naar 14 procent in 2023. De best bezochte Nederlandse films waren De Tatta's (500.000 mensen) en De Tatta's 2 (bijna 300.000).

Gemiddeld ging de Nederlander afgelopen jaar 1,8 keer naar de bioscoop of een filmtheater. Ook dit is een stijging. In 2022 lag dit aantal nog op 1,4 maal. De omzet uit de kaartverkoop kwam uit op 338 miljoen euro, een stijging van 31 procent in vergelijking met 2022.