De Formule 1 gekte neemt hand over hand toe in Nederland. Zo aan de start van het seizoen, neemt ook de spanning in Zandvoort en Assen toe. Want beide willen niets liever dan een F1-race naar Nederland halen. En de bazen van Formule One Management (FOM) zouden ook niet liever willen, want een volk circuit met meer dan 100.000 toeschouwers kleurt heel wat beter dan de lege straten in Bakoe en vele andere exotische oorden waar men nauwelijks warmt loopt voor de koningsklasse van de autosport.
Maar toch wringt er iets.
Op basis van louter historische motieven heeft de FOM in haar wijsheid aangegeven dat indien er een F1-race in Nederland gehouden wordt deze in Zandvoort zal worden gehouden. Assen is niet in beeld. Zo simpel is het.
Alleen: dan moet Zandvoort nog wel even de financiering voor 31 maart geregeld hebben. Hebben zij de garanties voor 31 maart binnen dan kan de champagne ontkurkt worden: dan heeft Nederland weer een F1-ace. Ofwel.: Zandvoort staat op pole position, heeft vrij spel!
Maar daar wringt óók de schoen: het geld is er (nog) niet. Geschermd wordt met gesprekken met vele geïnteresseerde partijen, maar tot op heden is het nog niet concreet geworden. De interesse is zeer groot, zo laten de initiatiefnemers in Zandvoort steevast weten, maar de deadline nadert met rasse schreden. En er is veel geld nodig. Minimaal 20 mio voor de FOM als privilege om de race überhaupt te mogen houden en dan nog de aanpassingen aan het circuit, die ook vele miljoenen vergen. In totaal moet Zandvoort tussen de 30 en 40 miljoen ophalen om de race in de duinen te kunnen laten plaatsvinden. Een hoop geld!
Assen heeft zich tot nu toe neutraal en hoffelijk opgesteld. Het feliciteerde als eerste Zandvoort met de nominatie en heeft in de pers steeds een terughoudende houding aangenomen, maar nooit onder stoelen of banken gestoken dat - mocht het Zandvoort niet lukken om de financiën rond te krijgen - zij dan graag weer in beeld komen bij de FOM.
Want Assen heeft de financiën wel voor elkaar en geregeld en kan bij wijze van spreken morgen het geld overmaken naar de FOM. En aan het circuit hoeft ook niet veel worden aangepast, want met dank aan o.a. steun vanuit het bedrijfsleven, de gemeente en de regionale overheid zijn er topfaciliteiten in Assen. Dat weten de teams uit de motorsport als geen ander, want zij komen ieder jaar likkebaardend naar Assen om de TT te rijden, by far de meest aantrekkelijke race van het jaar in de MOTO GP.
Dus Assen is er klaar voor. Heeft ook niets te vrezen van milieugekkies, boze bewoners die vrezen voor overlast of notoire dwarsliggers die klagen om het klagen, types waar de randstad en de grachtengordel vol mee zit.
Nee, niets van dit alles in Assen. Daar wordt de Formule 1-familie met open armen ontvangen en is iedereen in de stad en de provincie trots als het mocht lukken om de F1 naar Nederland en in het bijzonder naar Assen te halen.
Maar plotseling was daar deze week de Nederlandse Sportraad met daarin onder meer Michael van Praag (KNVB) en de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. Een Sportraad, die gevraagd en ongevraagd advies geeft over sport en de ontwikkeling daarvan in Nederland. In een wollige brief werd deze week nog eens benadrukt dat Assen zich nederig moest opstellen en moest afzien van welke kandidatuur dan ook, want dat zou de belangen van Zandvoort alleen maar schaden.
Want ja, als er twee honden vechten om een been, dan gaat de derde er mee heen, was de sfeer van de brief.
Het grappige is: er is helemaal geen tweestrijd tussen Zandvoort en Assen. Die strijd is allang beslist. Zandvoort heeft de voorkeur en het 1e recht en als zij voor 31 maart FOM laten weten aan alle (financiële) eisen te voldoen, is de deal done.
Daarom doet de brief van de Sportraad, die overigens met veel ongeloof en cynisme is ontvangen, lachwekkend aan. De minister wist niet hoe snel duidelijk gemaakt moest worden dat vanuit de overheid geen financiële bijdrage was te verwachten en de rest van het land deed het af als kinnesinne vanuit de grachtengordel die de provincie wel even de les leest.
De Sportraad moet zich niet bemoeien met een ultra commercieel evenement als een F1-race. Het moet zich zorgen maken over sportlessen op school, over meer beweging bij de jeugd, over de ontwikkeling van de sport in het algemeen in Nederland en zich sterk maken voor grote evenementen die bijdragen aan popularisatie en participatie van de sport: jeugd tot sport aanzetten, dat is het doel. Een gezonde geest in en gezond lichaam.
Blijft interessant wie de Sportraad heeft weten te bewegen om het ongevraagde advies aan de BV Nederland te geven. Dat is tot op heden een groot raadsel. Komt het voort uit de geest van de leden van de Raad zelf? Heeft het bestuur van circuit Zandvoort zich geroerd? Heeft Prins Bernard zijn netwerk gebruikt? We zullen het niet weten. Maar feit is dat met deze actie de Sportraad haar hand heeft overspeeld en zich ongeloofwaardig heeft gemaakt.
Wat rest: de hoop dat het lukt, dat Zandvoort voldoende middelen weet vrij te maken om de race naar Nederland te halen. En als dat niet lukt, de FOM beseft dat Nederland groter is dan de Randstedelijke grachtengordel, maar dat er een mooi alternatief is: Assen. Wat het staat buiten kijf: Nederland, met grote dank en een diepe buiging voor Max Verstappen, heeft recht op een Grand Prix in eigen land. Daarbij is de uitgestoken hand van de Sportraad overbodig en niet ter zakendoende. Zandvoort kan de steun van de Sportraad missen als kiespijn!