Onbegrijpelijk om te zien dat onze zustersteden in België, Duitsland, en Denemarken gigantisch investeren in het intensiveren van tramnetwerken, terwijl Rotterdam het moet doen met een stadsbestuur dat is blijven hangen in de jaren tachtig en niet wil en erger, misschien wel niet begrijpt dat de tram de ruggengraat van het Openbaar Vervoer in je stad is.
Zelfs Den Haag heeft dat beter begrepen en gaat meer trams inzetten in de strijd om de drukte in de stad te verminderen.
Dat de VVD is blijven hangen als gevestigde politieke stroming in het promoten van de auto en alles op alles zet om het autootje pesten tegen te gaan, dat is oude politiek en bewijst daarmee dat de VVD geen vat meer op de samenleving heeft.
Ook was het een beschamende vertoning hoe de VVD in een onderling debatje tramlijn 4 in het gebied van hun eigen achterban niet wegsaneerde. Puur cliëntelisme: een gedwongen vriendendienst aan de eigen achterban.
Maar dat ook Denk meegaat in dat gedachtegoed betekent dat ook deze partij slechts oude wijn in nieuwe zakken is. Dus het plucheplakken is belangrijker dan het opkomen voor de belangen van de Rotterdammer. En helaas met dit soort oneerbaar politiek gedrag komen veel politieke partijen weg in de samenleving. Zolang je maar net voor de verkiezingen een nacht organiseert dat je alle lantaarnpalen volhangt met sandwichborden, dan komt het wel goed.
Maar dit keer heeft Denk toch buiten de waard gerekend. Er is gemor en gedonder ontstaan in de eigen achterban. Want veel migranten en vooral veel migrantenouderen hebben natuurlijk geen dikke VVD-portemonnee en zijn afhankelijk van dat zekere en geweldige tramvervoer. Hoe moeten die mensen naar de markt, naar het werk?
En waar Denk - net als Leefbaar - dacht: die sandwichborden van ons maken straks in de verkiezingen alles goed zijn ze er achter gekomen dat het slopen van tramlijnen synoniem is aan het slopen van een Tweebosbuurt. Ontzettend dom natuurlijk. En smullen voor de oppositie.
Onze tramlijnen rijden al 100 jaar. Onze tramlijnen leveren een enorme bijdrage aan klimaatverbetering, onze tramlijnen zijn de ruggengraat van onze samenleving en zorgen ervoor dat zoveel Rotterdammers kunnen blijven deelnemen aan de samenleving, die tramlijnen mogen niet verdwijnen, maar dienen juist versterkt te worden.
Dat geldt voor alle tramlijnen: 4, 7, 8, 20, 21. Ze moeten allemaal gekoesterd worden.