Pakketbezorgers van DPD zijn vooral goed in liegen

19 August 2023, 11:26 uur
Columns
mainImage

Om kwart over acht ’s morgens krijg ik een email van DPD Pakketservice. “Je pakket wordt vandaag tussen 12.36 en 13.36 bezorgd”. 

Dat komt goed uit. Ik heb om 14.00 uur een afspraak, niet ver van mijn huis, dus dat is mooi te doen. En dan kan ik meteen daarna de bestelde onderdelen voor mijn te restaureren Volvo 245 nog even wegbrengen. Nu maar hopen dat DPD eens een keertje woord houdt.

U hoort in die laatste zin al mijn reserve, want mijn ervaringen het afgelopen jaar met DPD zijn niet best. Vorige week nog lag er een briefje van de DPD-bezorger dat mijn pakket bij de buren was afgegeven, omdat ik niet thuis was. Maar dat was ik wel. De bel deed het ook gewoon. Sterker, die maakt automatisch een foto van iedereen die aanbelt en er stond echt geen DPD-bezorger in het foto-overzicht. 

Nu was dit niet zo’n ramp, ware het niet dat ik het briefje pas zag toen de buren juist waren vertrokken. Dus moest ik alsnog uren op mijn pakje wachten. En dat was wel vervelend, want ik zat echt te wachten op dit pakje, kon nu niet verder met mijn werkzaamheden.

Gemist

Mijn negatieve kijk op DPD is echter niet alleen op die ervaring gebaseerd. Een week eerder trof de chauffeur mij zogenaamd ook niet thuis. “We hebben je gemist” las ik in de mail, waarin mij voor de zoveelste keer werd gemeld dat ik mijn pakket bij een Pickup-parcelshop in de buurt kon ophalen.

Hoezo ophalen? Ik heb verdomme €6,75 verzendkosten betaald en ik was gewoon thuis, zat achter mijn computer in de werkkamer die notabene uitkijkt op onze straat. Er is niet eens een DPD-busje langs gereden. De bezorger is gewoon linea recta naar de Pickup-parcelshop geracet, om daar in één keer een hele lading pakketjes te dumpen. 

Ik heb heus wel te doen met pakketbezorgers. Die worden slecht betaald, moeten in een moordend tempo hun werk doen en hebben nauwelijks tijd om een boterham te eten of een plasje te doen. Ik ben ze dan ook altijd zeer ter wille, neem vaak pakketjes voor buren - die echt niet thuis zijn - in ontvangst. 

Maar bij DPD hebben ze kennelijk allemaal een cursus liegen gevolgd. Want hoe vaak ik al niet hun klantenservice heb gebeld (wachttijd kan zomaar oplopen tot een kwartier), hoeveel boze mails ik al niet heb gestuurd, formele klachten heb gedeponeerd; het haalt niets uit. Je zou denken dat aan mijn naam of postcode inmiddels wel een label ‘lastige klant, niet liegen dat-ie zogenaamd niet thuis is’ zou hangen. Maar nee hoor. Het gaat maar door.

Terwijl ik uitkijk op straat, pingelt om 13.22 uur mijn computer dat ik een nieuwe mail ontvang. “Beste heer/mevrouw Coos Versteeg, we hebben je gemist! De chauffeur bezorgt je bestelling (…) zo snel mogelijk bij een Pickup-parcelshop bij jou in de buurt.”

Rotsmoes

Hoe bestaat het? Dit is waarachtig de zoveelste keer dat ik met die rotsmoes wordt afgescheept. Dan gaat ineens de bel. Ik snel naar de voordeur in de verwachting dat dit alsnog de DPD-bezorger is, dat er iets fout is gegaan in de communicatie. Maar nee, het blijkt een collega van PostNL, met een ander pakketje.

Dit maakt me alleen maar bozer. Waarom kunnen PostNL en DHL wel normaal bezorgen, maar is het altijd gesodemieter met DPD? Arm meisje bij de DPD-klantenservice. Hoeveel keer per dag zal dat kind niet woedende klanten kalm en beleefd te woord moeten staan? Ik hou me in, blijf beleefd, maar ze hoort dat mijn ergernis - na drie DPD-ervaringen in twee weken - door het plafond gaat. Ze zal proberen mijn pakket alsnog vandaag bezorgd te krijgen, maar durft niets te beloven. 

Mijn voornemen om de auto-onderdelen nog vóór het weekeinde bij de garage af te leveren kan ik sowieso wel vergeten. Inplaats daarvan heb ik de middag besteed aan het aanschrijven van alle leveranciers bij wie ik met zekere regelmaat wat bestel en die van DPD gebruik maken. Want de stoom kwam uit mijn oren. Stop alsjeblieft met dit waardeloze bedrijf. Want hun slechte service straalt uiteindelijk ook af op jullie! Van eentje kreeg ik terstond een reactie terug, dat in mijn account is vastgelegd dat er voortaan alleen nog met DHL wordt verzonden.

Uit eigen ervaring weet ik dat DHL ook niet altijd doet wat het belooft, maar dan krijg je een excuus-mailtje dat ’t helaas vandaag niet meer lukt. Ze liegen niet dat ze je hebben gemist.