Lachen: GroenLinks wil ook op de Maasboulevard een éénbaanstracé

6 September 2024, 12:54 uur
Columns
mainImage

De Maasboulevard wordt onder de nieuwe verkeerswethouder in elk geval geen doorgangsroute met een snelheid van 30 km per uur. Ook komen er geen slalomhindernisjes en het wordt evenmin een éénbaansroute. Wel beloofde wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer een herinrichting van dit druk bereden parcours met als uitgangspunt dat de bewoners ’s nachts beter kunnen slapen. Op dit moment is dat een zware opgave, omdat de Maasboulevard door aso’s gebruikt wordt als racebaan.

Leefbaar eiste gisteren in de raadzaal meer controle. Dat ten eerste. Maar ook lik op stuk, want we hebben hier te maken met tuig van de richel, zei Jongeman de Waard. Inleveren die auto.

Rotterdam heeft een verkeers-aso-crisis, vond de VVD, die versneld de verklikkersapp opeiste en net als Leefbaar vooral meer politie of boa’s wil. Maar handhavers zijn schaars. Rotterdam geeft een godsvermogen uit aan de renovatie van Boijmans, maar een extra agent kan er niet af. De verkeerswethouder zei dat niet, maar je hoefde maar naar de uitdrukking op zijn gezicht te kijken wat hij zag. Hij zag het de raadsleden van Leefbaar en de Jongere Ouderen Unie denken.

De Partij voor de Dieren had een andere oplossing om meer politie op de Maasboulevard te kunnen stationeren: minder festivals in de stad. Ze zijn een doorn in het oog van raadslid Van der Velden, die op zijn beurt weer een kunstliefhebber is en dus never nooit op Boijmans zou willen bezuinigen. En zo kabbelde het raceprobleem gaandeweg naar de slotvraag: en wat nu? Niemand die het wist.

Behalve GroenLinks dan. Zonder blikken of blozen opperde raadslid Biljoen het idee om net als op de ’s Gravendijkwal en de Pleinweg één baan dicht te gooien. Er was slechts één raadslid dat daarop enthousiast ja knikte. Die zat schuin achter hem en was van zijn eigen partij: ex-verkeerswethouder Judith Bokhove. Jammer dat ik niet kan liplezen. 

Een éénbaansroute. Dom hè bij zo'n discussie.   

‘’Om te racen heb je volgens mij juist een lekkere vrije baan nodig’’, wilde de nieuwe verkeerswethouder eigenlijk zeggen, want normaal is hij zo scherp als een pincet, maar hij hield zich bij zijn debuut netjes in. Hij ging nadenken.