De mythe van de oeververbinding

28 January 2023, 10:24 uur
Columns
mainImage

Kijk, laat ik duidelijk zijn. Een metrolijn met fiets in de Oost is de beste oplossing voor de toekomst van Rotterdam.

Maar er zijn wéér fouten gemaakt. Het onuitroeibare wensdenken van politiek Rotterdam.

Laat ik bij het begin beginnen. Altijd handig voor een verhaal want het einde kennen we al.

Rotterdam wil een vierde oeververbinding naast de Maastunnel, Erasmus en Willemsbrug binnen de gemeentegrenzen. De vraag was, gaat ie in oost of west komen? De toenmalige wethouder Pex Langenberg noemde de westvariant zelfs een ‘gamechanger. D66. Dan is alles een gamechanger

Rien ne va plus. God zegent de greep. Blind er in.

Afijn, dat was discussie 1. Er is gekozen voor oost om Feyenoordcity te ontsluiten. Begrijpelijk. Alleen, er was nog een andere discussie.

Den Haag wilde de Brienenoordbrug ontlasten. En de Algerabrug. Dus Den Haag, gedomineerd door de VVD, kwam met twee routes. Voor auto’s! Nummer 1 was een autobrug aan de westkant van de Brienenoordbrug. Yep. Van de Esch naar Zuid. Nummer 2 was aan de oostkant. De A38 zou doorgetrokken worden via Ridderkerk naar Krimpen. Twee vliegen in één klap. Algerabrug en Brienenoordbrug ontlast van autoverkeer. Als je voor de auto bent, de ideale oplossing.

Ridderkerk wilde het niet. En Rotterdam vierde feest omdat het Rijk de nieuwe oeververbinding binnen haar grenzen wilde meefinancieren. Let wel: een autoverbinding. Want dat was altijd de insteek van Den Haag. Dus hoe in hemelsnaam in Rotterdam het idee is gekomen dat Den Haag een metro wilde financieren? 

Simpel, wéér wensdenken. En wethouder Vincent Karremans is daar heel simpel door partijgenoot Mark Harbers op gewezen.