Onze kinderen vonden het eigenlijk veel leuker dan diergaarde Blijdorp.
Op een verjaardag gingen we met hun vriendjes naar de Maastunnel. Eerst de enorme roltrappen en daarna hollen en schreeuwen in de voetgangerstunnel. Doodmoe, maar erg tevreden gingen ze na een ijsje weer terug naar de pannenkoeken, die ik voor ze gebakken had. Enige nadeel, er is geen metrostation in de nabijheid.
Rotterdamse attracties
Ik kom erop, omdat ik op een site de “dingen to do” in onze stad vermeld zag. Uiteraard Blijdorp, lopen op de Erasmusbrug en door de Markthal, de Euromast omhoog en natuurlijk een rondvaart door de havens. De Maastunnel werd niet genoemd, merkwaardig, want die is ook nergens anders in ons land te vinden en bovendien gratis. We hebben zonder het ons dagelijks te realiseren nog een bijzondere attractie, die niet eens zo duur is namelijk ons metronet. Alleen in 020 hebben ze ook een peperduur lijntje.
Rondrit
Laten we voorop stellen dat Zuid een niet erg aantrekkelijk stadsdeel is, maar vanuit de Metro geeft het toch een aardige indruk hoe de wijk eruit ziet en in de geschiedenis van de stad gegroeid is.
Eerst de Rijn- en Maashaven met de oude havengebouwen en daarom de oude wijken, waar de havenarbeiders werden gehuisvest. Stukje verder de wijken waar de bevolkingsgroei na de oorlog een plekje vond. Bij de Slinge terugrijden en dan op het Churchillplein overstappen richting Delfshaven.
De uitgang op de Schiedamseweg is al een stap in een andere wereld. Natuurlijk is Delfshaven een interessant restje van onze 17e eeuw*, maar na een biertje terug en op het Oostplein weer uitstappen en via het Haringvliet naar de Kubuswoningen of naar de Voorschoterlaan en daar in het oude chique van onze stad rondlopen: ook aantrekkelijk. Leuk en het kost vrijwel niets.
Bevolkingssamenstelling
Een meenemertje zijn de medereizigers; laat ik het netjes zeggen ”vogels van diverse pluimage” Wij zijn er langzaam maar zeker aan gewend, maar voor veel landgenoten zal het een “eyeopener” zijn.
Ik weet het, omdat ik me de verwondering van collega’s die onze multiculturele school (65 nationaliteiten) bezochten nog kan herinneren. Dat was meer dan twintig jaar geleden. Het zal mensen van het platteland verbazen om reizigers te zien, die zelfs onze manier van kleden niet willen overnemen, laat staan onze taal of gewoontes. Mislukte integratie aanschouwelijk getoond. Daarnaast zien ze dan dat de samenstelling van onze bevolking de laatste decennia veranderd is. Iets dat volgens sommige politieke partijen niet gezien en niet genoemd mag worden.
VVV
Als we de site van onze VVV bekijken, dan staan noch de Metro, noch de Maastunnel als attractie vermeld. Laat ik ze daarom een suggesties doen. Verkoop een metrokaartje met een bijbehorende app. In die app alle bezienswaardigheden die je kunt zien als je bij een station uitstapt. Ondernemers in de buurt van die stations kunnen adverteren om klanten te trekken eventueel met kortingsbonnen. Ook een mooie manier om de opvarenden van de vele cruiseschepen in de stad te houden.
Natuurlijk bieden de trams en bussen eveneens een schitterende mogelijkheid om onze stad te leren kennen, maar die rijden in andere steden ook. Niets bijzonders dus.
*Niet verder vertellen, maar Delfshaven is natuurlijk niet veel vergeleken met Schiedam twee haltes verder.