Geen elektrische auto op busbaan Maastunnel

20 February 2020, 20:11 uur
Algemeen
mainImage
Maastunnel; boven: wethouder Bokhove

door Jan D. Swart

Mobiliteitswethouder Bokhove weet in elk geval dat ze elektrische auto’s op de toekomstige exclusieve busbaan in de Maastunnel op haar buik kan schrijven.

Het allereerste bezwaar in de categorie ‘dit zou bezopen zijn’ kwam van Leefbaar-raadslid en ex-wethouder Simons. Maar ook in de tweede ergernis, die van coalitiepartner PvdA zat furie en D66, dat het doorgaans blind met GroenLinks eens is, noemde het zelfs “een buitengewoon slecht signaal” voor de Rotterdammers.

“Je moet er toch niet aan denken dat de automobilisten in een Corsaatje aan de ene kant van de tunnelbuis in de file staan en dat de bestuurders van dure Tesla’s triomfantelijk voorbij sjezen’’, foeterde raadslid Tak van de PvdA en hij trok een gezicht van: no way. Maar dat kan ook allemaal komedie geweest zijn en een afleidingsmanoeuvre om het rechtse protest tegen überhaupt een busbaan in het kader van Hoogwaardig Openbaar Vervoer in het debat geleidelijk weg te faden.

Dat laatste lukte. Weliswaar komt er nog een resultaat van een studie en zullen er voor de schijn door de VVD nog wat spijkertjes op de weg worden gegooid, maar de coalitie is zó groen en zó overtuigd dat zich tussen Noord en Zuid automobilisten bevinden van andere steden, dat zelfs René Segers-Hoogendoorn van het CDA bereid is om samen met Jeroen Postma van GroenLinks de bezem ter hand te nemen om die spijkers weg te vegen.

Geen idee of wethouder Bokhove door had dat het een truc was van Tak (PvdA) om de show van de gepikeerde man te spelen. Het vermoeden is van niet, want zelfs toen ze even later van Zeegers (D66) de wind van voren kreeg over de in de lucht hangende mogelijkheid van een vrije busbaan voor elektrische auto’s bleef ze langdradig volhouden eerst de studie te willen afwachten. Eigenlijk trok ze pas haar keutel in toen ook de oppositiepartij SP begon te brommen, waarna ze haar grootste Tesla-opponenten adviseerde dan maar via een motie aan de Mirt-verkenning mee te geven dat er niet eens verder over nagedacht behoefde te worden.

En die motie ging er dus een half uurtje later bij de stemming als koek in. Zelfs GroenLinks wilde toen niet meer de flater slaan om de elektrische auto’s in de Maastunnel voorrang te geven. Ook die moeten op die ene busbaan keurig in de rij.

En op die andere? Daar gaat het Hoogwaardig OV rijden + de e-taxi en logischerwijs de ambulances voor het Erasmus MC.