De detailhandel heeft in september 1,7 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume groeide ook, met 1,9 procent.

In de foodsector groeiden de opbrengsten met bijna 4 procent, terwijl de omzet in de non-foodsector met bijna 1 procent kromp. Daarnaast is online bijna 13 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen.

Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,7 procent lager dan in september 2017. Bij non-food realiseerden winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de grootste omzetstijging. Ook de winkels in meubels en woninginrichting hebben meer omgezet. Bij de drogisterijen bleef de omzet nagenoeg gelijk. De verkopen van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in schoenen en lederwaren krompen.

Bij de winkels in voedings- en genotmiddelen wisten supermarkten 4,1 procent meer om te zetten en speciaalzaken 1,1 procent.

De online omzet was in september bijna 13 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 10 procent meer omgezet. Die hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met ruim 18 procent.