Vorige week dinsdag zijn alle leerlingen van Calvijn Groene Hart het schooljaar met introductiedagen gestart. Zo leren de leerlingen elkaar op een ongedwongen manier goed kennen, vergroten ze allerlei vaardigheden en komen naast kennis uiteenlopende praktische aangelegenheden aan bod.

De eerste dag van het brugklasintroductieprogramma bestond vooral uit kennismaken en praktische zaken regelen. De brugklassers ontvingen hun laptop, boekenpakket en kluissleutels en leerden de weg in en om de school kennen. De tweede dag zijn ze actief geweest tijdens een sportdag en creatief aan de slag gegaan in een lokaal. Voor donderdag stond het wervelende Calvijnspel Skill Drive op het programma. De brugklasleerlingen streden een ochtend lang in knotsgekke battles met en tegen elkaar. Zo moesten ze het volkslied fluiten na een beschuitje te hebben gegeten of een teamgenoot in een mummie veranderen met toiletpapier. Aan het eind van de dag aten alle eersteklassers gezellig pizza met elkaar in de aula.

De tto-brugklassers namen in het kader van hun tweetalig onderwijsprogramma bovendien nog deel aan een introductiedag, waarbij ze zich hebben verdiept in een heerlijke, Britse gewoonte: de High of Afternoon Tea. De leerlingen leerden niet alleen over de geschiedenis hiervan, maar ook over gezegdes rondom ‘tea’ en de gebruiken bij het drinken van deze warme drank. Daarnaast hebben zij servetten leren vouwen ter decoratie. In de prachtige keuken van Focus Beroepsacademie mochten ze een heerlijke Afternoon Tea voorbereiden voor hun ouders: de scones en verschillende soorten koekjes die zij aan de hand van Engelse recepten zelf hebben gebakken, waren meer dan heerlijk en het proces zelf was ook erg leuk, want werken met Engelse recepten en maten brengt soms wel wat uitdagingen met zich mee.

Na de kooksessies decoreerden de tto-brugklasleerlingen de aula, hielden een generale repetitie voor hun show, verwelkomden hun ouders en toonden zich ware gastheren en -dames. Het was bijzonder om te zien dat leerlingen die nog maar net op Calvijn Groene Hart gestart zijn, al zulke geweldige presentaties in het Engels kunnen verzorgen.

De leerlingen uit 2vwo en 2havo hebben zich ingezet bij Globaland (http://www.crossyourborders.nl/onderwijs/globaland/), een vakoverstijgend onderwijsproject waarbij leerlingen een fictief land besturen. Ze leerden door middel van sport, muziek en spel wat het inhoudt een land te leiden en over bijbehorende financiële uitdagingen, arbeidsomstandigheden, voeding, ministeries en problemen die kunnen voorkomen in een (ontwikkelings)land. In het fictieve land kregen zij te maken met allerlei vraagstellingen, zoals weet jij genoeg geld te verdienen, zie je welke problemen er op de loer liggen en werk jij goed samen met andere landen. De tweedeklassers mavo hebben genoten van een gezamenlijk ontbijt bij Ikea, allerlei sporten beoefend bij Wellnesselande en bij PalmPartyHouse in Zwijndrecht gebowld.

3vwo en 3havo namen deel aan Cross Your Borders (http://www.crossyourborders.nl/onderwijs/cross-your-borders/) Door dit project kwamen de derdeklassers op interactieve wijze in aanraking met de problematiek in de wereld en leerden zij meer over ontwikkelingswerk. Ze zijn aan de slag gegaan met workshops, toneelstukken, een quiz en discussies in de klas en onderzochten in groepjes een ontwikkelingsland, waarover zij een creatieve presentatie maakten.

De derdeklassers mavo hebben op een sportieve manier op het strand van Brouwersdam hun samenwerkingsvaardigheden versterkt en ontdekt met wie ze door hun vakkenpakketkeuze allemaal in de klas terecht zijn gekomen. Bij Strandhuis Het Gorsje genoot iedereen van een heerlijke en uitgebreide lunch. Vervolgens hebben de leerlingen de kennismaking op school tijdens de tweede introductiedag voortgezet.

De mavo-examenkandidaten begonnen juist de eerste dag met kennismaken op school met hun klas en namen op de tweede dag deel aan een trefbaltoernooi. Over enkele weken gaan zij met elkaar op kamp om hun band nog meer te versterken, zodat ze ook nog beter zijn voorbereid op hun eindexamen.

De leerlingen uit 4vwo en 4havo hebben om te beginnen met de mentor op school allerlei zaken doorgenomen die specifiek zijn voor de bovenbouw. Deze vierdeklassers zijn door hun vakkenpakketkeuze in nieuwe groepen ingedeeld en leerden elkaar beter kennen door profielschetsen van hun nieuwe klasgenoten te maken. Voor het vak CKV stond een culturele wederopbouwtour door Rotterdam op het programma. Een theaterdocent vertelde bijzondere verhalen over allerlei kunst in het centrum. De leerlingen waren verbaasd dat ze tijdens hun bezoekjes aan Rotterdam deze beelden zelden tot nooit hadden opgemerkt en dat er zulke mooie verhalen achter schuil bleken te gaan. Ze ontdekten wie het ‘Nakie van Blakie’ is en waarom er op de Coolsingel elke woensdagmiddag om klokslag twaalf uur door een megafoon ‘It’s never too late to be sorry’ wordt geschald. Ook volgden ze een workshop over het effect van lichaamstaal. Een bezoek aan De Theetuin in Ridderkerk stond eveneens op het programma, waar de vierdeklassers gingen varen, midgetgolfen en bowlen.

5vwo heeft deelgenomen aan Breaking News, een tweedaags multimediaal onderwijsproject over stille rampen. Tijdens dit project streden de leerlingen in campagneteams tegen elkaar om stille rampen onder de aandacht te brengen met behulp van oude en nieuwe media. Via allerlei interactieve opdrachten scoorden ze punten die hun plaats op de ranglijst bepaalden. De leerlingen zijn ook op pad geweest om de aandacht van Barendrechters te vragen voor rampen als kinderprostitutie, kindgevangenen en kindmijnwerkers. Hiervoor waren de vwo-ers te vinden op de Middenbaan, bij het Muziekplein en op Carnisse Veste.

De tto-leerlingen uit 5vwo hebben zich ingezet voor Stichting Present Barendrecht, waarmee zij hebben gewerkt aan hun wereldburgerschap. Van twee van deze mooie activiteiten heeft ‘Nieuwsuur’ zelfs opnames gemaakt. De vijfdeklassers konden tijdens interviews hun mening over maatschappelijke diensttijd en ervaringen met vrijwilligerswerk delen. Bij Stichting Pipa namen ze de tuin onder handen en kreeg het speelhuisje een goede verfbeurt. Bij Zorggroep de Toekomst speelden de leerlingen spelletjes met de bewoners. Met de cliënten van Dagbesteding Lavendel maakten de vijfdeklassers een (rolstoel)wandeling en gingen met hen een heerlijk ijsje eten bij IJssalon Hemels, dat werd betaald uit het fonds van Afval Loont. Calvijn Groene Hart hecht veel waarde aan dit soort maatschappelijke activiteiten.

De examenkandidaten voor vwo en havo zijn gestart met een survivaldag in Rockanje. Zeker in een examenjaar is samenwerken om allemaal tot een succesvol eindresultaat te komen natuurlijk van groot belang. Daarnaast hebben de leerlingen uit 6vwo en 5havo gewerkt aan hun profielwerkstuk en kennisgemaakt met de mentor. Bovendien namen de vwo- en havo-examenkandidaten die tweetalig onderwijs volgen, deel aan een interactieve lezing over Turkije in het kader van een eventuele uitwisseling met een Amerikaans cultuurcollege aldaar.

Kortom, de Calvijnleerlingen hebben op een ontspannen manier enerzijds hun klas- en jaargenoten beter leren kennen en anderzijds veel moois geleerd. Calvijn Groene Hart ziet dan ook uit naar een succesvol vervolg voor alle leerlingen, waarbij zij hun grenzen blijven verleggen.