De gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Nissewaard kiezen ervoor de proef met de weekendmetro vanaf eind 2018 met een jaar te verlengen. De metro rijdt in 2019 een uur langer op de vrijdag- en zaterdagavond, net zoals in 2018. Met het verlengen van de proef krijgen de gemeenten meer inzicht in de prestaties van de weekendmetro.

Evaluatie
De RET monitort de weekendmetro sinds de start van de proef eind 2017. De komende maanden onderzoeken de gemeenten, de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ook de mogelijkheden voor een efficiëntere afstemming met de BOB-bus en mogelijkheden om de kosten van de weekendmetro voor de gemeenten te verlagen. Afhankelijk van deze totaalevaluatie kunnen de zes betrokken gemeenten voorstellen om de weekendmetro structureel op te laten nemen in de dienstregeling van 2020.

Uit de evaluatie over het eerste half jaar van de weekendmetro blijkt dat gemiddeld 3.000 reizigers per weekend gebruik maken van de nachtmetro. Bij de start van de proef was de verwachting 1.000 reizigers per weekend. Verder komt naar voren dat er geen toename is van het aantal incidenten en dat er nauwelijks extra klachten over het geluid zijn gemeld bij de RET, de gemeenten en de milieudienst Rijnmond (DCMR). Met de komst van de weekendmetro is het aantal reizigers in de BOB-bus gedaald met gemiddeld 5,8% per nacht.

Aanpassingen proef weekendmetro
De dienstregeling van de weekendmetro kent in 2019 enkele wijzigingen, waardoor de ritten beter aansluiten op de vraag van de reizigers. Zo gaan twee ritten van metrolijn D met passagiers doorrijden naar het eindpunt De Akkers en vice versa, waar deze nu nog als eindhalte Spijkenisse Centrum heeft. Ook metrolijn C rijdt 1 rit tot aan De Akkers. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de vraag van reizigers uit Spijkenisse. In totaal wordt het aantal ritten tussen metrostation Spijkenisse Centrum en metrostation De Akkers verminderd van acht naar vijf tussen 0:36 en 1:53 uur. De weekendmetro rijdt hier langzamer dan normaal, 50 km per uur, om ongemak voor de omwonenden te minimaliseren.

Deelnemende gemeenten
De proef met de weekendmetro is een initiatief van de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Nissewaard. Deze gemeenten financieren – net zoals de huidige proef – ook de verlenging van de proef met de weekendmetro. De totale kosten van de proef in 2019 zijn circa 305.000 euro.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag verleent namens deze gemeenten de opdracht aan de RET.