Voor het vak CKV, Culturele en Kunstzinnige Vorming, hebben leerlingen uit 4vwo en 4havo van Calvijn Groene Hart met veel enthousiasme en creativiteit deelgenomen aan het project Carnisselande en Het Elastisch Perspectief. Hiervoor moesten de vierdeklassers uiteindelijk een maquette maken, die een nieuwe invulling van de wijk De Waterkant in Carnisselande zou tonen. Afgelopen vrijdag vond de ultieme afronding van dit project plaats en velde een deskundige jury haar oordeel over de eindresultaten.
Namens de gemeente had allereerst wethouder Vermaat plaatsgenomen in de jury, aangezien hij natuurlijk cultuur in zijn portefeuille heeft zitten. Ook beleidsmedewerker van de Gemeente Barendrecht, de heer Van Rossem, was present. Mevrouw De Vries van CoForArt en de heer Boschma, teamleider havo op Calvijn Groene Hart, completeerden de jury.

Zij beoordeelden de eindwerkstukken oftewel maquettes en er zaten behoorlijk wat kanshebbers bij. De jury gaf aan dat het een lastige keuze was, want elke maquette had wel een uniek detail, goed overdacht plan en soms was zelfs van beide sprake. Uiteindelijk namen Carmen Boekee en Meike Creutzburg de prijs voor het winnende ontwerp in ontvangst. Deze leerlingen mogen daarom 25 oktober 2018 naar de geweldige voorstelling Cabarestafette in Theater Het Kruispunt, dat deze mooie prijs ter beschikking heeft gesteld voor dit leerzame project. De maquettes die op de eerste tot en met zesde plaats zijn geëindigd, zullen de komende tijd in de bibliotheek van Barendrecht te bewonderen zijn.

Om de leerlingen voor te bereiden op deze wedstrijd kregen ze onder andere een les Stadsplanning Carnisselande van de heer Van Rossem en een les over duurzaamheid van mevrouw Venema van Stichting Milieu Dichterbij. Mevrouw De Vries verzorgde een rondleiding langs een aantal beelden van Het Elastisch Perspectief. CKV-docenten de heer Gorlitz en mevrouw Van Eijsden wilde de leerlingen hiermee bewust maken van de ontstaansgeschiedenis van Kunst en Cultuur in hun directe omgeving. Carnisselande is immers een wijk waar veel van de leerlingen wonen, sporten en winkelen. Leerlingen weten dikwijls echter niet waarom een wijk op een bepaalde manier is vormgegeven of een beeld op een bepaalde plek is geplaatst. Bij het vak CKV leren de leerlingen zich open te stellen en bewust te kijken, te interpreteren en te waarderen. Dit stimuleert het creërend vermogen, wat van onschatbare waarde is voor onze kenniseconomie. Zowel de gemeente, de betrokken juryleden als de leerlingen en de school kijken dan ook terug op een zeer geslaagd project.

Laat een reactie achter