Door Joran Broer

Je hebt ‘m verdiend, dat is zeker. Je zomervakantie. Wellicht maanden geleden al geboekt, een paar weken écht tot rust komen. Je geen zorgen hoeven maken over je werk of je drukke planning. Vakanties zijn een feestje, daar twijfelt niemand aan. Toch heeft de vakantiemedaille ook een keerzijde. Want na je ultra-all inclusive kom je ooit weer thuis, en dan is je weegschaal niet blij met je (en jij ook niet met hem). En hoewel je misschien de behoefte hebt om álles los te laten en je dieet een paar weken overboord te gooien, kan het zonde zijn van al het goeds dat je daarvoor hebt opgebouwd. En dat zou zonde zijn. Voedingscoach en dietist Joran Broer uit Barendrecht geeft ons de beste tips over voeding op vakantie.

Ik denk dat er een goede balans kan zijn tussen lekker en gezond eten. Nu denk jij “Natuurlijk denk je dat Joran, jij bent diëtist: Zo’n persoon die me gaat vertellen dat een komkommer net zo lekker is als een reep chocola”. Maar nee, dat zou ik nooit zeggen. Sorry.
Ik geef je graag een paar tips waarmee je, tijdens je welverdiende vakantie, tóch een beetje op kunt letten. Want met de juiste mindset kan een klein beetje inspanning kan al een groot resultaat hebben.

Tip 1: Zwart-wit bestaat niet.
“Nu is het toch al verpest” is toch wel één van de meest voorkomende zinnen die ik langs hoor komen in de praktijk. En begrijpelijk: Wij mensen denken graag in hokjes. We denken in goed-slecht, zwart-wit, dik-dun, rijk-arm. Compromissen bestaan niet in ons hoofd. Maar wel in ons lichaam.
Stel, je drinkt een wijntje (120 kcal). En dan nog een (120 kcal) en nog een (120kcal). Drie wijntjes, terwijl je had beloofd er maar ééntje te nemen. Je voelt je slecht, je hebt spijt en je baalt. Dus troost je je zelf met een 4 kazen pizza (1200kcal). Oeps. Dit was een slechte dag. Maar morgen wordt een goeie!
Soms 3 wijntjes drinken is prima. Maar je er schuldig om voelen niet. Emoties doen gekke dingen met mensen, en zorgen die gekke dingen ervoor dat je gaat eten. Geniet nóóit met mate.

Tip 2: Creëer structuur
Als je aan het werk bent, heb je vaak meer structuur op vakantie. De kans is klein dat je, net als thuis, op maandagochtend je wekker zet om 6:45 uur. Vaak is wakker worden wanner je uitgeslapen bent (of je tent uitgebrand wordt). Des te belangrijker is het om ook in je vakantie een bepaalde structuur aan te houden. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Een structuur kan ook zijn: 10.00 uur ontbijten, 13.00 uur lunchen, 16.00 uur borrelen en 19.30 uur dineren. Dat is waarschijnlijk niet de structuur zoals je hem thuis gewend bent (en zo wel: dan is je leven echt een feestje), maar het is wel degelijk een structuur. Dat kan helpen om voorspelbaarheid te creëren in je voeding, en heeft daarnaast een positief effect op je stofwisseling (daarover meer in latere artikelen).

Tip 3: Blijf de dingen doen die je al (goed) deed
Vakantie gaat meer over dingen wél doen dan over dingen laten. Wél dat wijntje drinken, wél dat croissantje eten, wél dat toetje eten. Als dat helpt om van jouw vakantie te genieten, is dat prima. Maar kijk even naar de dingen die je thuis doet, die op vakantie lastiger zijn: elke dag je appeltje eten, voldoende water drinken, je wandeling na het avondeten: allemaal goede gewoontes, die je ook op vakantie kunt toepassen. Je doet meer dingen goed dan je denkt. Het enige wat je hoeft te doen, is dat doorzetten in je vakantie. Kleine moeite, groot resultaat.