‘’Laat Arno Bonte het niet horen’’, twitterde voormalig wethouder Robert Simons toen bekend werd dat er meer cruiseschepen naar Rotterdam zullen komen omdat de rederijen in Amsterdam voor elke passagier 8 euro per dag moeten gaan betalen. Meer cruiseschepen naar Rotterdam mag dan commercieel een succes zijn voor de havenstad en niet alleen mooiere cijfers opleveren voor de PvdA-wethouder van Economische Zaken en qua toeristiek voor de D66-wethouder, bij GroenLinks denken ze daar anders over.

‘’Laat Arno Bonte het maar horen’’, schreef Simons, doelend op de onwrikbare wethouder van milieu die GroenLinks in de coalitie vertegenwoordigt. Prompt volgde de opmerking van het GL-koppel Postma en Leewis dat ‘’traditionele cruiseschepen voor een hoge uitstoot van schadelijke stoffen zorgen die slecht zijn voor de gezondheid.’’

Ze vragen zich dus af de komst van méér cruiseschepen wel past in de ambitie om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren? De ambtenaren van hun eigen wethouder moeten nu berekenen hoeveel meer uitstoot van schadelijke stoffen op jaarbasis verwacht wordt als het klopt dat de rederij MSC in elk geval al één cruiseschip meer (de Preziosa) in Rotterdam laat afmeren.

Het tweetal staat  zeer kritisch tegenover cruiseboten ‘’want ze produceren niet alleen hoge concentraties roet en fijnstof, maar ook een grote hoeveelheid CO2, dus welke invloed heeft de komst van extra cruiseschepen op de klimaatdoelen van Rotterdam?’’
Aan die vraag koppelen ze bovendien de vaststelling dat er op dit moment geen walstroomaansluiting voor cruiseschepen in Rotterdam is.