Afgelopen donderdagavond presenteerden bovenbouwleerlingen vwo en havo op Calvijn Groene Hart de resultaten van hun profielwerkstukken. Hieruit bleek dat de leerlingen zich hadden vastgebeten in interessante onderzoeken van zeer uiteenlopende aard. Zo kwamen het ontstaan van de Noord-Koreaanse dictatuur, de invloed van terrorisme op de Rotterdamse samenleving, transportmogelijkheden op de Maasvlakte, de overstap van Philips naar gezondheidstechnologie, het eten in verschillende culturen, de achtergronden van dyslexie en het getal i aan bod.

Vwo-examenkandidaten Jasper Batenburg, Stef Swank en Jurre Altena deden onderzoek naar de invloed van marketing en PR op de populariteit van Coca-Cola en Pepsi Cola. Pepsi-Cola bleken veel mensen lekkerder te vinden, maar Coca-Cola wordt meer gedronken. De naamsbekendheid van een merk blijkt belangrijker voor de omzet van cola dan de smaak. Coca-Cola is sinds jaar en dag sterk op het gebied van PR en marketing. Toen het bedrijf in de dertiger jaren besloot van Coca-Cola een winterdrankje te maken terwijl frisdranken in die tijd nog zomerdrankjes waren, zette het stevig in op een reclamecampagne met de welbekende kerstman. Nog steeds zijn de slogans van Coca-Cola bekender dan die van Pepsi Cola, waardoor een groter marktaandeel een feit is.

Laura Koldenhof, Ilse Bakker en Sasha Verhoef uit 5havo gingen aan de hand van RIVM-gegevens na hoe de ozonlaag zich heeft ontwikkeld tussen 1995 en 2016. Uitkomst was dat de ozonlaag dunner is geworden, vooral bij Antarctica en Australië. CFK’s en koolstofdioxine zijn hier met name debet aan. Gevolgen van deze verdunning zijn onder meer zure regen, smog en een daling van temperatuur. Een dunnere ozonlaag levert gezondheidsproblemen op en te veel UV-straling is slecht voor een mens. Ook longproblemen kunnen als gevolg hiervan relatief meer voor. De dames bleken de complexe theorie niet alleen goed te hebben doorgrond, maar brachten deze ook op aantrekkelijke en duidelijke wijze over aan het publiek.

Havo-examenkandidaten Rania Head en Bibiche Krijnen die tweetalig onderwijs volgen, hielden zich bezig met de vraag ‘How does fashion evolve throughout history up until nowadays?’. Technologische ontwikkelingen blijken een grote rol te spelen, niet alleen bij het ontwerpen en produceren van kleding, maar zeker ook bij het in de markt zetten van mode. Sociale media spelen bovendien een steeds grotere rol.

Calvijn Groene Hart is ook dit jaar weer erg blij met de eindresultaten van de profielwerkstukken. Leerlingen verleggen hun grenzen door bijvoorbeeld onderwerpen te kiezen die niet voor de hand liggen, een Engelstalig profielwerkstuk te schrijven en te presenteren of door zeer diep op een onderwerp in te gaan. Leerlingen, ouders en de school zijn dan ook trots op de resultaten.