Maarten Koeman was zondagmiddag een gelukkig man, hij mocht als VIP meerijden in een Volvo XC40 in de kop van de NN Marathon.  De prijs won hij via Dagblad010 en werd aangeboden door Mobility Centre en Luxor Lease. Koeman genoot ontzettend van de rit: ‘’Je rijdt vooraan in het parcours, als mensen ons eraan zagen komen wisten ze dat de kopgroep niet ver weg kon zijn. Je zag en voelde de spanning bij de toeschouwers.’’

Maarten Koeman woont in Amstelveen. 28 jaar geleden liep hij zelf de marathon van Rotterdam en daarna heeft hij het altijd op televisie gekeken. Het was na New York en Amsterdam zijn derde. ‘’Ieder jaar kijk ik met zoveel spanning uit naar één zondagmiddag in april. Dat is deze. Ik zag de mogelijkheid voorbijkomen om de marathon van dichtbij te zien. Wie wil dat nou niet?’’

Toen de hardloopfanaat in 2002 op de wachtlijst stond voor een levertransplantatie, zeker van zijn leven was hij niet, wilde Koeman dit al. ‘’Ik heb er altijd zo dichtbij willen zijn, dichterbij dan dit kun je niet komen.’’ Koeman lijdt aan een taaislijmziekte. Zijn eerste training duurde slechts een paar minuten, langer hield hij het niet vol. ‘’Maar het voelde goed, en de volgende dag ging ik weer.’’

In totaal liep hij negen marathons. Een week voordat hij in november 2000 naar New York zou afreizen om zijn tiende (en laatste want Koeman voelde dat zijn gezondheid minder werd) marathon te lopen, kreeg hij longbloedingen en volgde er een ziekenhuisopname.

Redelijk kort daarna moest Maarten Koeman helemaal stoppen met hardlopen, als gevolg van zijn ziekte bleek zijn lever er erg slecht aan toe te zijn.

Terwijl Koeman vol gepassioneerd terugkijkt op zijn rit in de tijdswagen vraagt Bert van Es, directeur van Mobility Centre, of het tijd is om te proosten. ‘’Jazeker’’, antwoord Maarten. De glazen worden geheven. Van Es stelde de Volvo XC40 beschikbaar voor hét grootste sportevenement van Rotterdam.

Koeman, zelf hardloopfanaat, zag direct al dat het breken van een wereldrecord niet haalbaar was: ‘’Daar is het parcours niet geschikt voor, er zitten té veel bochten in. Dat haalt je snelheid eruit. Ook moet je op een gegeven moment 180 graden draaien, daardoor kelder je in snelheid.’’

Foto: Bert van Es en Maarten Koeman voor het stadhuis.

 

Laat een reactie achter