De 80-jarige oorlog en de NTR – hou m’n hart vast

26 September 2018, 10:10 uur
Columns
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Toen ik de aankondiging van een zevendelige serie over de Tachtigjarige Oorlog zag bij de NTR dacht ik: eindelijk. Daar waar talrijke landen hun heroïsch verleden graag manifesteren hebben veel Nederlandse journalisten en historici een merkwaardige terughoudendheid over de positieve aspecten van ons nationale geschiedenis: Wij argeloze lezers en kijkers zouden zo maar ineens nationalistisch kunnen worden en dat vindt opvoedkundig Hilversum maar niets.

Ik had dus ook ambivalente gevoelens, omdat ik ondertussen duidelijk heb gemaakt dat Clio een hoer is. Daarbij heb ik als Fortuynist van het eerste uur ook ervaring met historische programma’s bij de staatsomroep. In een serie over moorden in Nederland wisten vader en zonen Blokker schaamteloos de mensen die protesteerden na de moord op Fortuyn te vergelijken met de menigte die de gebroeders De Witt aan stukken trok. Dan laat ik alle beledigingen en verwijzingen naar het verleden (Godwins) om Pim in een slecht daglicht te stellen verder onbesproken, zoals het IKON die de nu zelfs in linkse kring gewaardeerde Fortuyn schaamteloos vergeleek met Mussert.

Kortom met enige op ervaring gestoelde argwaan hoorde ik Hans Goedkoop, de presentator van het programma bij WNL op Zondag een inleiding geven op de serie. Die argwaan sloeg na het luisteren naar Goedkoop direct om in ergernis en misschien zelfs verbijstering.

Zonder met zijn ogen te knipperen werden de protestanten, die aanzet hebben gegeven tot de opstand tegen de koning van Spanje en de alleenheerschappij van de Rooms Katholieke kerk vergeleken met – houdt even de adem in en adem daarna diep uit – de Taliban en IS. Daarna volgde de Procrustus redenaties om het te bewijzen.

Taliban en IS slaan beelden kapot. Dat deden de beeldenstormers ook. Die beeldenstormers uit de 16eeeuw stierven letterlijk van de honger na het mislukken van de oogst en plunderden de kerken om de kerkelijke schatten te kunnen verkopen.

De opstand werd geleid door een klein groepje. In werkelijkheid was de beeldenstorm een volksopstand.

De protestanten gebruikten terreur: Niet te vergelijken met de terreur van de Spanjaarden en de inquisitie, waardoor de adel in opstand kwam; juist omdat ze geen terreur wilde gebruiken!

Protestanten toonden onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden. Ze moesten meer belasting betalen, maar werden niet massaal als slaven verkocht zoals IS en Taliban doen.

Het Wilhelmus is zogenaamd het lied van de vernedering voor alle niet protestanten. Het is pas in 1932 volkslied geworden, met instemming van de Katholieken.

Voordat hij zijn stelling “ Opstandige protestanten zijn IS en Taliban” verdedigde, vertelde Goedkoop dat de inleidende studie voor hem een eyeopener was. Daarna kwam hij met een constatering die iedere gemiddelde MAVO leerling ook kent: De opstand was een burgeroorlog! Het meest opmerkelijke aan die constatering is het feit dat hij met droge ogen vertelt dit niet te hebben geweten!

Het tweede dat me opviel is het waarom? Waarom worden onze voorouders vergeleken met het islamitische tuig dat nu de hele wereld terroriseert? Om te laten zien dat het allemaal wel mee valt met die strenge islamieten?

Om zijn redenatie kracht bij te zetten liet Hans Goedkoop een stukje uit de serie zien, waarin een nonnetje haar angsten voor de beeldenstormers kenbaar maakt. Dat nonnetje wordt overigens niet verkracht en als slavin verkocht, maar kan later in rust haar ervaringen opschrijven. Opvallend aan het nonnetje is het 20e eeuwse brilletje op haar neus: een anachronisme van jou daar!

Ik heb slechts enkele fragmenten gezien, maar de angst slaat me nu al om het hart. Misschien de volgende serie laten schrijven door historici die ons geen politiek correcte leugen op de mouw willen spelden en die beledigende vergelijkingen – niet alleen voor het protestantse deel  van onze bevolking –  voor zich houden.

https://wnl.tv/gemist/wnl-op-zondag-201809230730/