Onze rivieren en de talloze grachten en kanalen zijn al eeuwen de belangrijkste transportwegen van ons land.  Op de boot door ons land reizend, merk je al snel hoe belangrijk water voor ons is. Veel steden hebben een haven waaromheen het centrum gegroepeerd is. In steden zoals Amsterdam en de meeste Friese kan je de waterwegen nog makkelijk herkennen, omdat ze niet gedempt zijn. In onze stad is men wat voortvarender geweest en zijn de grachten en andere waterwegen wel gedempt, maar de overblijfselen te vinden in de straatnamen zoals Schiekade, Noorderhavenkade, Binnenrotte en Haagse Veer (vertrekpunt trekschuit naar Den Haag).

Het is logisch dat in het grijze verleden het waterverkeer voorrang had op het wegverkeer. Ten eerste omdat het waterverkeer voor een groot deel uit zeilende- of door paarden en later sleepbootjes  getrokken schuiten bestond en ten tweede omdat het wegverkeer nihil was. Er waren dus ook veel minder bruggen. Dat is uiteindelijk ook de reden waarom in de scheepvaartverkeerwet is opgenomen dat bruggen draaien als waterverkeer dat aanvraagt. Alle bruggen over de Gouwe draaien netjes als je er met je zeilboot aankomt. Maar lig je in Gouda bij de spoorbrug – helaas dan heeft treinverkeer voorrang op waterverkeer. De spoorbrug gaat maar twee keer per dag open.
Het ophouden van het wegverkeer bij de andere bruggen is dus volkomen nutteloos geweest.
Iedere ervaren zeiler weet dat en past zijn vaargedrag er op aan.

Als ik naar onze camping ga kijk ik altijd op de klok. Het duurt namelijk ongeveer twintig minuten voor ik bij de Haringvlietbrug ben. Daar wil ik dus niet voorstaan. In het dashboardkastje ligt sinds kort dan ook aan a-viertje met de openingstijden. Op de hele uren gaat hij open, maar tot mijn onaangename verrassing in de middag soms ook om het halve uur. Vandaar dat ik ‘r weer eens voor stond. Het openen en sluiten neemt ongeveer tien minuten in beslag, dus dat is te overzien, maar mijn ergernis heeft een andere oorzaak. Meestal gaat de brug open voor maar vier of vijf zeilboten! Andere schepen, zoals de beroepsvaart kan makkelijk onder de brug door. De boten waarvoor de brug opengaat zijn dus plezierjachten!

En voor dat plezier van slechts enkelen wordt op de, door het doortrekken van de A4 extra drukke,  A29 zeven keer per dag aan twee kanten een file veroorzaakt. Daar sta je dan in een rij van ongeveer twee kilometer vol vrachtverkeer, bestelbusjes en persoonswagens, opdat een handjevol plezierzeilers niet hoeft te wachten. Dat terwijl het bezeilen van de wateren zowel ten westen als ten oosten van de Haringvlietbrug en het Hollands Diep ook zeer ontspannend kan zijn.

Toen ik dit ooit aankaartte in de Provinciale Staten (opheffen!) werd me duidelijk gemaakt, dat dit alleen vanuit Den Haag kan worden veranderd.

Ik zou dus zeggen: Den Haag: Werk aan de winkel! Twee keer per dag in de ochtend en in de avond de brug openen en verder niet. Alle zeilers zullen hun vaargedrag moeten aanpassen waarmee milieuvervuilende, kostbare, ergernisopwekkende files worden voorkomen.

O ja, en die wet aanpassen natuurlijk. De negentiende eeuw is al een hele lange tijd voorbij!