Houten skelet van De Delft ligt nog op kade aan Schiehaven

28 July 2021, 11:43 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
LMOFOTO

Inmiddels ligt het houten skelet van de VOC-replica De Delft twee jaar na het faillissement van de betrokken Stichting De Delft nog steeds op de voormalige scheepswerf De Delft aan de Schiehaven. Een droevige aanblik en een gemiste kans van een historisch zeilschip met een verhaal dat nooit kon worden afgebouwd. 
 
De opdracht voor de bouw van het oorspronkelijke linieschip Delft werd op 27 mei 1782 verstrekt door het Admiraliteitscollege van de Maze aan de werf De Hoog & de Wit te Delfshaven naar een ontwerp van de Rotterdamse scheepsbouwer Pieter van Zwijndregt. Het schip werd op 16 mei 1783 te water gelaten in Delfshaven. In 1797 zonk het schip na te zijn ingezet in de slag bij Kamperduin 20 zeemijlen voor de kust bij Scheveningen.

In 2001 startte in Delfshaven een ambitieus project om VOC-schip De Delft weer nieuw leven te geven in een te bouwen replica van dit schip. In het Lloydkwartier startte aan de kade van de Schiehaven het project op de Scheepswerf De Delft en werkten vrijwilligers naast leerlingen van het Albeda College en deelnemers aan een re-integratieproject Werkstad aan de herbouw van het linieschip 'Delft'. De werf was een toeristische attractie en kon bezocht worden om de ambachtelijke vorderingen met betrekking tot de bouw van het schip te aanschouwen. Ook kon er een  een drankje of maaltijd worden gebruikt of een feestje worden gehouden in een bijbehorend restaurant. Dat leverde ook weer opbrengsten op voor de restauratie.

Het project liep door de jaren heen grote vertraging op en ondersteunende werkprojecten hielden op. De Stichting De Delft kwam door deze vertragingen in de financiële problemen en in 2019 viel het doek voor het project als gevolg van het faillissement van de stichting. De Gemeente Rotterdam heeft het project nooit echt omarmd en er geen subsidie voor verstrekt. Dat deed de herbouw van de Delft mede de das om. In 2019 is het skelet van het schip verkocht aan de Groningse ondernemer Patrick Beijk die zou onderzoeken hoe hij het schip naar het noorden zou kunnen transporteren, mogelijk door het skelet in stukken te zagen.

Andere onderdelen voor het schip zijn verkocht aan particulieren. Inmiddels twee jaar later ligt het skelet van de Delft er nog steeds en wordt 'naar horen zeggen' zelfs even vermeld in de rondvaart van de Spido. Of De Delft in stukjes nog gaat verkassen naar Groningen is onbekend. Waar Lelystad toeristisch geweldig scoorde met de replica van VOC-schip Batavia laat Rotterdam het lelijk afweten met betrekking tot de Delft, een gemiste kans.